Byggandet av Scotland från Corell

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
7 år 4 månader sedan #1506 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av Scotland från Corell

Hans Annell skrev: Hur kommer det sig att du lägger däcket innan du fäster bordläggningen?


Eftersom detta är en byggsats från Corel är det nog för att de anser att de som bygger denna modell inte är så duktiga och det är lättare att stoppa dit föst.

Annan intressant detalj i denna modell är att bordläggningen är i två lager. Man lägger ett lind lager som är i 1.5 lind trä eller motsvarande. Kan vara abachi, de är väldigt lika. Sedan slipar och spacklar man det jämt för att lägga på ett andra lager som är i 0.5 valnöt. Böja tunn valnöt är mycket enkelt.

Har du byggt en modell med dubbel plankteknik?

Roberth

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 4 månader sedan #1504 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Byggandet av Scotland från Corell
Hur kommer det sig att du lägger däcket innan du fäster bordläggningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
7 år 8 månader sedan - 7 år 8 månader sedan #1308 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av Scotland från Corell
Byggandet av Scotland del 5b

Här är jag färdig med hela huvuddäcket samt halva fördäcket. Jag har inte skurit av plankorna på fördäcket. Denna modell använder sig av en förenklad däckslayout för läggning av däcksplankorna.



Hela däcket är lagt och plankorna på akterdäcket skall skäras av. Jag tycker att plankningen för däcket vart okej, men inte mer. Däremot vart inte buktningen för däcket speciellt bra. Det vart nästan ingen alls.



Här är relingen för huvuddäcket fastsatt, som bildar yttre bordläggning på det förhöjda akterdäcket.



Här ser man det färdig däcket och delar av relingen. Jag var inte helt nöjd med formen, den är inte helt rund och jämn hela vägen runt.

Roberth
Bilagor:
Last edit: 7 år 8 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
7 år 8 månader sedan - 7 år 8 månader sedan #1307 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av Scotland från Corell
Byggandet av Scotland del 5a

Denna del lägger vi på däcksplankorna på det falska däcket. Jag kommer inte att tränagla däcket, ingen speciell hantering av däcksplankorna närmast relingen.

Bilden visar de första däcksplankorna ditlagda.



Här har jag börjat att lägga däcksplankorna. Jag missade att första plankan skall vara Engelska "Kingplank", en planka som skall ligga i mitten exakt från för till aktern.



Här har jag kommit halva huvuddäcket, och fått till förskjutningen av plankorna på ett bra sätt, samt fått en fin svärta mellan plankorna.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 7 år 8 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 4 månader sedan #987 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av Scotland från Corell
Byggandet av Scotland del 4

I detta avsnitt beskrivs hur delar av akterstycket byggs upp.

Här limmas en listbit till för att få rätt form på aktern, som skall vara lätt rundad inåt. Denna bit passade dåligt utav någon anledning, och fick slipa ned en hel del för att passa ordentligt. Senare när jag skulle sätta dit fönster och ornament så passade dessa inte alls.



Valnötslister limmas på akterna och slipas till för att få en rund och fin form.



I nästa avsnitt bygger jag däcket.

Roberth
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 4 månader sedan #972 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av Scotland från Corell
Byggandet av Scotland del 3

I denna del beskrives hur skrovet byggs och sätts ihop.

I texten kommer det att finnas ett ord som kallas stommen. På modeller som byggs med skott istället för spant, samt med en stomme av plywood längs med hela modellen i skrovet. Denna stomme startar från fören och sträcker sig till aktern, från kölen och upp till däcket. I denna fäst det skott av plywood som fästs i denna stomme och bär upp bordläggningen och däcket.



Det falska däcket limmas mot skotten. På det falska däcket kommer det att limmas plankor. Den metod jag använde för att limma det falska däcket var inte bra, utan jag borde ha använt en metod som går ut på att borra hål i däcket och sedan limmar med en kombination vanligt trälim och Cyano Akrolat limm. Man limmar först med trälim för utom där det är hål, för i hålet använder man CA lim, och sedan håller man falska däcket tills CA limmet har torkat (använd inte alltför snabbt CA lim). Gör en bit av däcket i taget. Istället för CA lim kan man använda sig av nålar för att hålla däcket på plats.



På bilden kan man se hur fördäcket och poopen är satt på plats. Vid fören kan man se träbitar som har passats in så att man har en bra kant att limma fast bordläggningen i fören.



Här har jag skipat till kanten på skotten så att bordläggningar har maximal yta för fastsättning, samt för att få den rätta formen på skrovet.

Roberth
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.248 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg