Byggandet av HMS Triton Sektion Del 2
Denna avsnitt handlar om hur jag gör alla spanten, allt ifrån utsågningen av delarna av spantet till hopsättningen samt slipningen av spantet. Visar även ritningarna till ett spant samt verktygen för att såga ut samt slipa spanten.
Bilden nedan ser man de olika bitarna för ett spant. Jag har limmat ihop ena halvan av spanten med varandra. Nålarna håller bitarna på plats under limningarna. Sedan limmar man på andra lagret som ligger omlott med första lagret.
Alla bitarna limmas ihop med vanligt trälimm. Jag använder en kartong bit och nålar för att matcha in delarna på rätt sätt. Jag fäster på kartongbiten själva ritningen över spantet.
På bilden ser vi hur det hela ser ut.
Fäster alla delarna till citterringen och limmar ihop ändarna för alla delar som ingår. Nålarna sätts så att delarna till citterringen inte kan glida i sidled. Sedan börjar jag limma dit alla delarna för bottenstockringen genom att limma dessa mot delarna i citterringen. Nålarna ser till att alla delar hamnar på rätt plats.
Bilden visar mitt fräsbord som jag använder till min Dremmel. Jag har tagit bort en stödet som används när man fräser en lister eller liknande. Den kommer enbart att vara i vägen när jag skall slipa till mina limmade spant.
Jag slipar till alla spant så att dessa får en hyffsad fin sida. Jag vill att spanten skall ha en jämn och fin rund form för spanten. Kanterna skall vara 90 Grader, vilket är en anledning istället för att slipa med sandpapper direkt. Sliptrumman som används har en kornstorlek på 120, dvs motsvarar ett fint sandpapper.
När jag började slipa märkte jag att min Dremmel stannade ibland. Den har en kombinerad hastighet och påsättningsreglage. Den verkade haka upp sig allt eftersom, med ökande frekvens. Tillslut var jag tvungen att plocka isär min Dremmel. Den var helt full med slipdamm från spanten. Lind producerar mycket och fint slipdamm. Det tog en bra stund att få rent maskinen, och tyvärr tog det inte lång stund för att den stanna igen.
Jag hade tidigare köpt en Dremmel kopia med en flex förlängning, men lagt på hyllan när min chuck från Dremmel inte passade utan den hade sina special hylsor till sin simpla chuck. Denna Dremmel kopia hade jag inga problem med dammet från fräsbordet. Men den erfarenhet som jag fått av detta är att man behöver ha en bra dammsugare för inte få damm precis i hela köket. Det är inte praktiskt att fräsa från köksbordet, tur att man inte har flickvän för tillfället
På bilden ser ni ett spant, lite tränaglar i bambu, samt ett dragjärn från Model Machine.
Alla spanten skall ha tränaglar (Engelska: Tree Nails). För att få ett riktigt starkt spant, behöver man dessa tränitar eller rättare sagt tränaglar. Jag började med ett inköpt dragjärn och göra dessa tränaglar, men upptäckte att mitt dragjärn som kostade 350 Kronor inte hade hål som var i fallande skala. Mycket irriterande, så jag bestämde mig för att köpa ett nytt sådant och fick ett nytt dragjärn, som visade sig ha samma problem???
Jag har två dragjärn som jag finner vara undermåliga. Från ett av dom tre forum på Internet som jag är medlem i får jag tipset att köpa ett dragjärn (Engelska: Draw Plate) från ett företags som heter Model Machines. Dom har ett för 25 Dollar och frakten till Sverige skall kosta 5 Dollar. Jag beställer ett från dom, och det tar ungefär 2 veckor innan jag får mitt dragjärn. Men vilket dragjärn!!!!!! Rena drömmen i jämförelse med mina andra två dragjärn. Detta är perfekt ytfinish, och alla hålen är i fallande ordning och det rent av rena Rolls Royce i jämförelse med en Östtysk Drabant i kvalité. Rekommenderas stark, och till nästan halva priset!!!!
Varje spant skall ha ett antal dragjärn vid varje skarv. Vid varje skarv borrar jag ett eller två 0,8 mm hål på varje sida om skarven, rakt igenom spantet. Tränageln skall fästa ihop båda lagren till spantet. Sedan tar jag bambu pinnar, rättare sagt grillpinnar av bambu och splittrar dessa längs med. Jag splittrar dessa så pass mycket jag kan. Sedan börjar jag dra dessa igenom dragjärnet så att varje bambudel har en tjocklek på 0,7 mm.
Tränaglarna sätts fast i dom borrade hålen, genom att en limklick i spetsen och sedan pressas de igenom hålet tills de sticker ut på andra sidan. Sedan klipper man av tränageln. På bilden ser man dom bitar som skall skäras av med spantet. Spanten blir fantastiskt starka genom att de är dubbla samt att man nitat ihop dem med tränaglarna. Tillsammans med riktigt med trälim kommer detta att sitta ihop för lång framtid.
Det färdig spantet, där tränaglarna har blivit avskurna så att de inte sticker ut, samt nedslipade för att få en fin yta. När man sedan målar den bit av spanten som syns på varje sida av fartygssektionen kommer att synas. Man kommer att se att det sitter en tränagel. tyvärr gjorde jag ett fel, när jag bestämde mig för att placera ut tränaglarna. Ett visst antal skarvar skall ha två tränaglar, samt dom andra skall ha en tränagel på varje sida om skarven. Det vart för lite av de som skall ha två, men det får vi leva med.