Byggandet av HMS Triton Sektion

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 4 månader sedan - 8 år 4 månader sedan #966 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av HMS Triton Sektion
Byggandet av HMS Triton Sektion Del 4

I detta avsnitt handlar om hur kölsvinet och inre bordläggningen sätts på plats.

Jag började med att såga ut den inre bordläggningen. Jag använde som grund ett antal flak av Lind. Alla flaken har en storlek på 55 x 1000 mm stora och en tjocklek på 2, 3, 4 och 5 mm.



Den bordläggning som har en udda tjocklek som exempelvis 1,5 mm tog jag cirkelsågen och sågade av en 0,5 mm från plankan. På bilden visas den färdiga bordläggningen.

För att spanten i skall röra sig i sidled när jag börjar limma fast bordläggningen som däcksbalkarna skall sitta på, ville jag stadga upp spantens rörelse i sidled. Jag började limma dit en stödlist och mäta noga vart och hur långt det skall vara mellan spanten.



Här har jag limmar fast stödlisten mot alla spanten och satt fast klämmor för att hålla allt på plats tills trälimmet torkar.

Här är de inre däcksplankor som skall hålla däcksbalkarna uppe. Det är viktigt att dessa däcksplankor hamnar på rätt ställe. Jag missade att märka upp exakt var däcksplankorna skall sitta när jag gjorde spanten. Vart lite jobbigt med att mäta i efterhand.



Här är en annan vinkel på de däcksplankor som håller uppe däcksbalkarna, både för undre däck och för kanondäcket. En intressant iakttagelse är att undre däck enbart har ett utrymme i höjdled på 1,5 meter.



Här gjorde jag ett misstag, jag tog bort stödlisterna på båda sidorna. Jag borde ha satt in stödbitar mellan spanten i samma höjd som stödlisten för att få en starkare konstruktion. Men det får jag göra nästa gång.



Som sista steg i denna del 4, limmas kölsvinet fast på spanten. Därmed är alla spanten låsta underifrån av kölen och ovanifrån av kölsvinet. Redan nu börjar man känna att det är en stabil konstruktion.

Roberth
Last edit: 8 år 4 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 5 månader sedan - 8 år 5 månader sedan #923 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av HMS Triton Sektion
Byggandet av HMS Triton Sektion Del 3

Detta avsnitt handlar om hur jag limmar fast spanten på kölen. Vilka verktyg, hur man mäter samt den jigg som jag använder för att få spanten raka. Slutet av detta avsnitt visas resultat av limningen av alla spanten.

För att fästa alla spant till kölen kommer jag att använda en jigg. Jag har en när man bygger byggsatser och har spant av plywood. Den borde fungera för detta ändamålet också.



Jag fäster kölen i jiggen, men får problem direkt. Den sitter inte som den skall, men tillräckligt bra för att jag skall fortsätta.



Här har jag satt dit stödet som skall se till att spanten verkligen hamnar i 90 grader utåt mot kölen och uppåt mot kölen. Här har jag problem med att få stödet att sitta som det skall. Jiggen är inte bra.

Här är första spantet fastsatt på kölen. Stödet används för att få rätt riktning av spantet.





Här mäter jag att spant nummer #3 vilket är spantet för ett kanonpar. Jag använder ett vattenpass för att se hur i lod som spantet är.



När jag skulle sätta dit spant #1 struntade jag i att använda stödet, eftersom det inte längre gav någon hjälp utan jag körde på fri hand och mätte ifrån första spantet (spant #5).

Här limmas det sjunde spantet (spant #A) fast och det är mätt ifrån första spantet.


Roberth
Last edit: 8 år 5 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 5 månader sedan #920 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av HMS Triton Sektion

Hans Annell skrev: De där tränaglarna, är de för skalariktighetens skull eller behövs de för att den skarvade omlottlagda spanten inte ska brytas av när bordläggningen läggs på?
Vitlim är ju känt för sin kombinerade seghet och styrka...


Överkurs. Behövs inte. Trälim räcker, men använder man något annat lim kanske det behövs.

Roberth

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 6 månader sedan - 8 år 6 månader sedan #907 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Byggandet av HMS Triton Sektion
De där tränaglarna, är de för skalariktighetens skull eller behövs de för att den skarvade omlottlagda spanten inte ska brytas av när bordläggningen läggs på?
Vitlim är ju känt för sin kombinerade seghet och styrka...
Last edit: 8 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 6 månader sedan - 8 år 6 månader sedan #904 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av HMS Triton Sektion
Byggandet av HMS Triton Sektion Del 2

Denna avsnitt handlar om hur jag gör alla spanten, allt ifrån utsågningen av delarna av spantet till hopsättningen samt slipningen av spantet. Visar även ritningarna till ett spant samt verktygen för att såga ut samt slipa spanten.

Bilden nedan ser man de olika bitarna för ett spant. Jag har limmat ihop ena halvan av spanten med varandra. Nålarna håller bitarna på plats under limningarna. Sedan limmar man på andra lagret som ligger omlott med första lagret.



Alla bitarna limmas ihop med vanligt trälimm. Jag använder en kartong bit och nålar för att matcha in delarna på rätt sätt. Jag fäster på kartongbiten själva ritningen över spantet.

På bilden ser vi hur det hela ser ut.



Fäster alla delarna till citterringen och limmar ihop ändarna för alla delar som ingår. Nålarna sätts så att delarna till citterringen inte kan glida i sidled. Sedan börjar jag limma dit alla delarna för bottenstockringen genom att limma dessa mot delarna i citterringen. Nålarna ser till att alla delar hamnar på rätt plats.



Bilden visar mitt fräsbord som jag använder till min Dremmel. Jag har tagit bort en stödet som används när man fräser en lister eller liknande. Den kommer enbart att vara i vägen när jag skall slipa till mina limmade spant.



Jag slipar till alla spant så att dessa får en hyffsad fin sida. Jag vill att spanten skall ha en jämn och fin rund form för spanten. Kanterna skall vara 90 Grader, vilket är en anledning istället för att slipa med sandpapper direkt. Sliptrumman som används har en kornstorlek på 120, dvs motsvarar ett fint sandpapper.

När jag började slipa märkte jag att min Dremmel stannade ibland. Den har en kombinerad hastighet och påsättningsreglage. Den verkade haka upp sig allt eftersom, med ökande frekvens. Tillslut var jag tvungen att plocka isär min Dremmel. Den var helt full med slipdamm från spanten. Lind producerar mycket och fint slipdamm. Det tog en bra stund att få rent maskinen, och tyvärr tog det inte lång stund för att den stanna igen.

Jag hade tidigare köpt en Dremmel kopia med en flex förlängning, men lagt på hyllan när min chuck från Dremmel inte passade utan den hade sina special hylsor till sin simpla chuck. Denna Dremmel kopia hade jag inga problem med dammet från fräsbordet. Men den erfarenhet som jag fått av detta är att man behöver ha en bra dammsugare för inte få damm precis i hela köket. Det är inte praktiskt att fräsa från köksbordet, tur att man inte har flickvän för tillfället :-)



På bilden ser ni ett spant, lite tränaglar i bambu, samt ett dragjärn från Model Machine.

Alla spanten skall ha tränaglar (Engelska: Tree Nails). För att få ett riktigt starkt spant, behöver man dessa tränitar eller rättare sagt tränaglar. Jag började med ett inköpt dragjärn och göra dessa tränaglar, men upptäckte att mitt dragjärn som kostade 350 Kronor inte hade hål som var i fallande skala. Mycket irriterande, så jag bestämde mig för att köpa ett nytt sådant och fick ett nytt dragjärn, som visade sig ha samma problem???

Jag har två dragjärn som jag finner vara undermåliga. Från ett av dom tre forum på Internet som jag är medlem i får jag tipset att köpa ett dragjärn (Engelska: Draw Plate) från ett företags som heter Model Machines. Dom har ett för 25 Dollar och frakten till Sverige skall kosta 5 Dollar. Jag beställer ett från dom, och det tar ungefär 2 veckor innan jag får mitt dragjärn. Men vilket dragjärn!!!!!! Rena drömmen i jämförelse med mina andra två dragjärn. Detta är perfekt ytfinish, och alla hålen är i fallande ordning och det rent av rena Rolls Royce i jämförelse med en Östtysk Drabant i kvalité. Rekommenderas stark, och till nästan halva priset!!!!

Varje spant skall ha ett antal dragjärn vid varje skarv. Vid varje skarv borrar jag ett eller två 0,8 mm hål på varje sida om skarven, rakt igenom spantet. Tränageln skall fästa ihop båda lagren till spantet. Sedan tar jag bambu pinnar, rättare sagt grillpinnar av bambu och splittrar dessa längs med. Jag splittrar dessa så pass mycket jag kan. Sedan börjar jag dra dessa igenom dragjärnet så att varje bambudel har en tjocklek på 0,7 mm.

Tränaglarna sätts fast i dom borrade hålen, genom att en limklick i spetsen och sedan pressas de igenom hålet tills de sticker ut på andra sidan. Sedan klipper man av tränageln. På bilden ser man dom bitar som skall skäras av med spantet. Spanten blir fantastiskt starka genom att de är dubbla samt att man nitat ihop dem med tränaglarna. Tillsammans med riktigt med trälim kommer detta att sitta ihop för lång framtid.

Det färdig spantet, där tränaglarna har blivit avskurna så att de inte sticker ut, samt nedslipade för att få en fin yta. När man sedan målar den bit av spanten som syns på varje sida av fartygssektionen kommer att synas. Man kommer att se att det sitter en tränagel. tyvärr gjorde jag ett fel, när jag bestämde mig för att placera ut tränaglarna. Ett visst antal skarvar skall ha två tränaglar, samt dom andra skall ha en tränagel på varje sida om skarven. Det vart för lite av de som skall ha två, men det får vi leva med.

Roberth
Last edit: 8 år 6 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
8 år 6 månader sedan #879 av Roberth Lundin
Byggandet av HMS Triton Sektion skapades av Roberth Lundin
Byggandet av HMS Triton Sektion Del 1

Detta är en beskrivning av hur jag har byggt denna skala modell. Det är viktigt att förstå, att denna är byggd efter ritningar men inga instruktioner. Detta kallas på engelska för ett "Scratch Build Model". Vi i Sverige har inget bra begrepp för detta, men man kan säga att man bygger efter ritning istället för en byggsats.

Jag började bygga denna modell under September månad 2006, och det har gått framåt i små ryck. Det har varit mycket att lära sig, samt att jag inte hade rätt utrustning. Under detta projekt har jag investerat i en figursåg, cirkelsåg samt ett bord för att fräsning till min Dremmel. Figursågen och cirkelsågen är av bordsmodell och från en tysk tillverkare som heter Proxxon. Jag är nöjd med båda dessa maskiner, dom är små och lätta, samt ger bra resultat. fräsbordet till min Dremmel fungerar mindre bra.

Jag bestämde mig tidigt för att bygga hela modellen i träslaget Lind, tack vare att det fanns två butiker som har detta i Stockholm. Jag har köpt det mesta från Wentzels, men det finns även på Eskader fast till ett högre pris. Dom flesta andra har special beställt trä från en Brittisk leverantör som har suverän kvalité. Där dom har valt träslag efter färgen på träslaget för att slippa måla modellen. Jag själv hade tänkt att måla den i samma mönster som i verkligheten för att få den största realismen. Lind är ett enkelt material att jobba med, inte helt perfekt men jag tycker att det fungerar bra.



Jag började med att klippa ut alla delarna för ett spant, och limma dessa på en 5x55x1000 mm Lind flak. Alla spanten är ett dubbelspant och är 5 mm tjocka. Det består av en bottenstockring och en citterring. Jag använde ett papperslim när jag limmade dit pappers mallarna med hjälp av Pritt. Det fungerade okej, om man inte låter limmet torka till, för då får man använda en kniv för att få bort pappers mallarna.



Första spanten som jag tillverkade använde jag en guldsmedssåg med ett fint blad. Det tog ett bra tag att såga ut alla delarna, och resultatet vart okej, men inte tillräckligt bra för att spara. Men jag kända att detta tog för lång tid, och en maskin behövs. Det var då jag köpte figursågen från Proxxon. En DS 230/E, vilket är den lilla modellen från Proxxon. Jag är mycket nöjd med den, speciell är att den väger enbart 1,5 kilo och är lätt att plocka fram och tillbaka till skåpet när jag är klar. Jag sitter vid mitt köksbord och använder figursågen. Bilden visar hur alla delar till spanten ser ut efter utsågning.

Nästa steg i tillverkningen av ett spant är att putsa bitarna med ett fint sandpapper. Spanten består av två lager överlappande lager. Det första lagret är bottenstockringen och det andra är citterringen. Jag tog bort pappers mallarna för det lager som ligger under det andra, citterringen.



Alla bitarna limmas ihop med vanligt trälim. Jag använder en kartong bit och nålar för att matcha in delarna på rätt sätt. Jag fäster på kartongbiten själva ritningen över spantet. Nålarna ser till att alla delar hamnar på rätt plats.

Slitkölen sågas ut i en del. Kölsvinet var jag tvungen att använda två delar som sedan limmades ihop.



Jag råkade använda tall när jag sågade till kölen. När jag försökte göra en skåra för yttre bordläggningen blev inte skåran rak och den såg förskräcklig ut. Denna fick jag kassera för en som jag sågade ut i Lind istället. Och den i Lind var det lätt att skära ut en skåra för bordläggningen.

Roberth

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.323 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg