Byggandet av USS Syren - Brig från 1804

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
10 år 10 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #131 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Bilden visar hur jag får till iläggningen mellan plankorna. För att dessa inte skall bli för dominerande, vi får tänka på att skalan är 1/60. Så jag tar alla plankorna efter att sågat ut dem, och lägger dem bredvid varandra. Sedan målar jag ena sidan. Två lager med färg är lagom i denna skala.



Den andra bilden visar hur det blev med båda balsablocken och hur den lilla biten trädäck som kommer att synas från luckan i däcket. Här finns det inga skarvar eller tränitar tack vare det.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 1 vecka sedan - 8 år 7 månader sedan #114 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Bestämde mig för att montera skotten till tyggen. Kölen är inte på plats, men det är gjort med flit. Jag kommer att trimma runding av skotten efter skrovlinjen efter att alla skotten är på plats.



Men jag måste säga detta, att planerna är bra. Bitarna passar mycket väl.
Men en anledning tror jag, varför detta är det faktum att jag använder 5 mm plywood av god kvalitet. Planerna är skapade för 3/16 inches som är ungefär 4,76 mm. Det finns en hel del slipmån.



För att stadga upp skotten och att dessa inte rör sig använder jag Balsa, vilket inte är ett material som jag gillar väldigt mycket men jag
vill testa det och se hur det fungerar.



Jag har lagt till alla filler block. En sak är att det börjar bli lite tungt. Måste vara alla plywood och lim.

Nästa steg är att lägga till den nedre däck bordläggning, avfasning skotten, och skära bort en del av den filler blocket

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 2 veckor sedan - 8 år 7 månader sedan #113 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Började att skära ut resten av skotten. Det gick fort när man väl kom igång, bröt bara 2 blad :-) Slipningen gick också bra, med bara några fina justering med en fin fil.



Beslutade att lägga skotten i ryggbiten. Kölen är inte på plats, men det har skett med avsikt. Kommer att trimma profilen för skotten.



Men jag måste säga det, att planerna är bra. Bitarna passar mycket bra.
Men en anledning tror jag, varför detta är det faktum att jag använder 5 mm plywood av god kvalitet. Planerna görs för 3/16 inches som översätts till 4,76 mm. Det finns en hel del slipning att göra.

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 4 veckor sedan - 8 år 7 månader sedan #83 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Jag har redan kommit igång och gjorde skriva ut planerna i rätt skala.
Jag började att sätta kontakt lim på bitarna från planen. Denna gång skall jag inte såga dem så nära linjen.



Bilden visar de limmade pappersmallarna på plywood. Jag började såga ut bitar från plywoodskivan. Jag sågade en liten bit utanför linjen med ett visst slack på ca 1-2 mm.



Jag har ett litet problem med att såga en böjd linje. När det är rakt, så är jag är rätt på strecken. Kanske med lite mer träning jag kan göra det med kurviga linjer. Problemet jag har är att jag är närsynt och har en liten refraktion fel. Tillsammans gör det att jag ser dubbelt av allt i nära håll. Använder jag ett öga hjälper det, men är inte perfekt. Men när det är en kurva ser jag inte om jag är på linjen eller inte.



Började att skära resten av skotten. Gick snabbt, bara bröt 2 blad :-)
Slipningen gick också bra, och några fina trimningar med en fil.

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 1 månad sedan - 8 år 7 månader sedan #64 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Efter att ha slipat alla skotten, finns det en del tunt fnas runt plywooder. Men det tog bara lite över en timme att slipa alla skotten.



På bilden kan du se några av skotten. Det finns en del fnas vid kanterna som behöver tas bort med en fil.

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 1 månad sedan - 8 år 7 månader sedan #63 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Nästa steg i processen är att sanda skotten. Jag använder ett Dremel fräsbord och en billig Dremmel kopia. Min orginal Dremel kan inte ta allt dammet och har blivit igensatt och slutar fungera.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.309 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg