Byggandet av USS Syren - Brig från 1804

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 3 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #47 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
De utsågade spanten ser ut så här innan putsning.



De flesta ser helt okej, inte alltför mycket missar. Nu är det dags för att slipa och puts dessa spant. Spant nummer 16 och 20 har en utskäörning för undre däcket, vilket jag skar ut genom att borra hål och sedan använda en guldsmedssåg för att såga ut.

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 3 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #41 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Jag limmade alla mallarna till spanten på plywooden. Det blev tre stycken plywood bitar som jag använde med en tjocklek på 5 mm (3/16" inches). Jag använde min figursåg Proxxon FS 230/E för att såga ut spanten. Jag är inte helt överens med figursågen, mend et blir bättre och bättre.



Bilden visar min figursåg samt några spant mallar fastsatta på en plywood bit. Jag är inte riktigt förtjust i all såga med min Proxxon men det klart mycket bättre än att använda en guldsmedssåg.

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 3 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #37 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Nästa steg är fästa en en bit av kölen som motsvarar platsen där bordläggningen kommer i kontakt med kölen. Listen är 3 mm och ryggen är 5 mm i tjocklek, och därmed får man en skåra naturligt och slipper försöka skära denna i plywood.



På bilden visas hur denna list limmas på plats med hjälp av maskeringstejp. Men före detta hade jag placerat listen en timma i vatten för att få denna mjuk och sedan satt fast den på ryggen och låtit denna torka. Man kan naturligtvis göra detta på andra sätt men denna kändes enklast, och för Lind fungerar detta alldeles utmärkt.

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 4 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #32 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Nästa steg var att såga till ett en list på 3mm (1/8") x 1,5 mm (1/16") Lind (Basswood), och ungefär 60 cm lång. Jag använder mig av en Proxxon KS 230/E cirkelsåg för detta.



På bilden visas när jag sågade ut listen från plankan. Jag har köpt planker i tjocklekarna 2mm (5/64 inches), 3mm(1/8 inches), 4mm(5/32 inches), 5mm(3/16 inches), 8mm(5/16 inches).

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 4 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #30 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
På bilden visas hur mallen är limmad på en plywood bit. Jag använde ett kontaktspraylim från Clas Ohlson. Man sprayar på mallen och låter torka i 20 minuter sedan kan man sätta fast den på träet och ta bort igen, om man inte väntar alltför länge (månader!). Fungerade riktigt bra, men svårt att få kontaktlimmet att lägga sig jämnt över mallen.

Jag började med att såga ut plywooden med min figursåg Proxxon DS 230/E. Riktigt trevlig liten maskin men är lite svår att få dit bladen på rätt sätt. Jag bröt 3 blad under utsågningen av ryggbiten.



På bilden ovan ser man ryggen som är utsågad, slipad och putsad. Jag använda min Dremmel kopia och ett fräsbord från Dremmel för detta arbete. Beskrivs lite bättre vid hanteringen av spanten. Jag använde en sandpapper trumma som fästes i Dremmel kopian.

Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
11 år 4 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #25 av Roberth Lundin
Byggandet av USS Syren - Brig från 1804 skapades av Roberth Lundin
I den första delen beskrivs hur ryggen och spanten sågas ut och putsas. I ryggen fästes alla spant samt alla delar till kölen. Under sågandet av delarna till spanten skedde ett missöde som också beskrivs, samt vilka verktyg som har använts under arbetet. Ryggen och spanten är gjorda av finsk kvalitetsplaywood.

Jag startade med att leta efter lämplig plywood flr detta ändamål. Det finns inte speciellt många ställen i Stockholm som säljer denna typ av plywood. Det slutade med att jag hittade det jag sökte på Wentzels vid Gallerian. Finsk plywood gjord av 11 lager och är 5 mm tjock. Storleken är 10 x 50 cm och kostade runt 80 kronor styck. Jag köpte enbart tre bitar men borde ha köpt 4 bytar, tala om vara småsnål :-)

Jag började med att limma på mallen för ryggen på en plywood bit.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.257 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg