Byggandet av USS Syren - Brig från 1804

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
10 år 6 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #166 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Började att skapa kanonportarnas överliggare och fästa dessa mot spanten. Här har jag lagt till några av de överliggare, men alllipninging är inte gjord. Jag märkte att slipa på insidan är farlig, eftersom man kan ta bort en överliggare av misstag.



Men utsidan är mycket lätt att bearbeta med hjälp slipning och skärning. Skall bli skönt att bli klart med denna del.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
10 år 8 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #153 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Detta steg innefattar att jämna till över- och under liggande så att dessa ligger plant mot skrovet. Jag använder skalpell och sandpapper. Över- och underliggarna är bredare än skrovtjockleken så att det finns slipmån.



Första bilden visar hur det ser ut innan skuret och slipat. Man ser klart att överliggaren är bredare än delar av spantet. Andra bilden likadant, fast ännu tydligare. Tack vare att skrovet böjer sig blev över- och underliggaren ganska kraftiga så att böjen på skrivet skulle kunna hanteras.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
10 år 8 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #146 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Här är jag klar med överliggarna och under liggarna för kanonportarna. Ett rackarns piller jobb och det är svårt att få snyggt.



Men nu börjar det likna något.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
10 år 9 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #138 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Här är 4mm (ca 5/32 ") och 5 mm (ca 5/16") Lind (Basswood) som jag har använt som material till överliggarna för vapenportarna. Måste säga att omvandla mm till inches kan vara svårt eftersom de inte blir riktigt samma mått.



Andra bilden visar lådan med restbitar. Det börjar bli en hög med diverse bitar.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
10 år 10 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #136 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
Jag har lagt till de tillfälliga stödplanka på modellen, vilket visas på de två första bilderna. Men jag vart tvungen att ta bort dessa för de var i vägen för att bygga kanonportarna.



Jag kommer att använda Lind (eller Basswood för er amerikaner, Lime för
engelsmän) för att bygga kanonportarna mellan spanten.



Jag har lagt till den första raden i stödstycken för kanonportarna. Jag har använt Lind (Basswood) med storlekar 5mm x 6.5mm (ca 3/16 "x 1/4").



Jag har gjort en träbit i storlek 12mm x 12mm (15/32 "x 2???) Att göra
justeringar av överliggare. Här är en bild av inställningen jag har använt. Det fungerade ok.



Så nästa steg är att använda den lilla träbit för att simulera kanonportarna, men det fungerade inget vidare för alla kanonportar är lite olika. Den vart bra att får fram vinkeln för plankorna runt kanonportarna.


Roberth
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Roberth Lundin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
  • Gillar att bygga!
Mer
10 år 10 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #133 av Roberth Lundin
Svar från Roberth Lundin i ämnet Byggandet av USS Syren - Brig från 1804
I den första bilden har jag jämnat till alla spant och fått en fin avrundning. Så att plankrona för skrovet får ett bra fäste och får en bra form. Balsabitarna ser bra ut, och ger en bra tyngd till modellen. Det ska bli skönt att planka skrovet.



I den andra bilden har jag limmat fast bitar närmast fören, eftersom jag hade glömt att ta bort materialet på insidan.Båda bitarna är limmade på plats och jag behöver bara sätta dit ett par tränaglar i dem för säkerhets skull.


Roberth
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Roberth Lundin.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.241 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg