Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

T16 i skala 1/10

Mer
7 år 6 månader sedan #764 av Peter Land
Svar från Peter Land i ämnet T16 i skala 1/10
Ser jättefint ut.Ska bli roligt att se den i verkligheten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 6 månader sedan #762 av Bo Olofsson
Svar från Bo Olofsson i ämnet T16 i skala 1/10
Du är flitig du Göran! Hur många timmar har ditt dygn? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
7 år 6 månader sedan #759 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
I väntan på alla delar till framdrivningen har jag fortsatt med det som ska vara på däck. Styrhytt/brygga samt maskinkappen. Materialet är 1mm aluminiumplåt från Bauhaus.





Så ser det ut just nu.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 6 månader sedan #752 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet T16 i skala 1/10
Så sant angående flexaxeln Göran ;)

Jag refererade lite för snabbt till drivlinan jag har för Baby Bootleggern utan att
tänka på att det är helt galna krafter i din T16 i jämförelse med den :whistle:

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
7 år 6 månader sedan #749 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Tack för tipsen.
Motorfästet kommer monteras precis så men flexaxel blir det inte på inrådan från MRT. Den kan vara känslig vid stora kraftuttag vid backmanöver, då den vrids åt "fel" håll samt att det finns risk att den vid back skruvar in vatten bakvägen som en skruvpump. Men det är inte jag som är experten utan jag följer råden som jag fått och när råden sen sammanfaller med mina tankar om hur det ska byggas, ja då är det lätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 6 månader sedan #748 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet T16 i skala 1/10
Jag skulle föreslå flexaxel och klämkoppling.



Har inte hört att flexaxel skulle hindra att man kan köra skalaenligt?

Jag brukar borra en serie hål längs med nedre kanten på motorfästet och trä ståltråd i hålen som en form av armering. Därefter plastar jag över armeringen.


PuttePiP where ever you are!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.130 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 7 december

Besök hos sjöhistoriska museet. Intressant visning av modellverkstan och berörande visning av nya utställningen 'Flykten från Baltikum'. Nutidshistoria som är mer än aktuell!

Lite egen tid för rundvandring på museet oxå, så varför inte spana in Stena Carisma och andra pax-fartyg?!

 

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg