T16 i skala 1/10

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 9 månader sedan - 8 år 9 månader sedan #746 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Jag kommer följa råden från expertisen på MRT. Jag kommer plasta fast motorfästena i skrovet som förstärks runt motorrummet. Kraften kommer överföras med en Robbe koppling av det stora slaget om det inte räcker kommer jag att låta specialtillverka en polhemsknut med för båten specifika mått. Flexaxel funkar inte på en skalabåt om den ska kunna köras skalariktigt.
Men man må betänka att jag kommer köra den som en stor båt, det vill säga LUGNA manövrar, inga hastiga trotteländringar eller hastigt från fram till back. Precis som på riktigt.
Det är ju ingen vattenjet!
Så jag kommer att lita på experterna och köra sjömansmässigt som det anstår en marinofficer och inte busa runt (för mycket)...
Last edit: 8 år 9 månader sedan by Göran Modig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 9 månader sedan #745 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet T16 i skala 1/10
Ojoj vilket kraftpaket!

Hur kommer du att överföra vridet från motor med propellern? Jag menar ifall du har flexaxlar eller annat som dämpar vridmomentet i motorfästen mm. Jag har ju en kraftig motor i min "Vassklippare" (4 kg lyxyacht i skala 1:32) och har problem dels att få motorfästet att sitta kvar mot skrovet, dels att flexgummilänkarna mellan motor och axel vrids av med hål i skrovet som resultat....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 9 månader sedan #744 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Fartreglagen programmeras med hjälp av datorn, inklusive kraftbegränsningar för fram resp back. Så det är nog inget problem. Men jag kommer behöva förstärka lagringarna för propellrarna och axlarna. Detta innebär att jag antagligen kommer kunna få upp henne i långt över 30 knop om jag skulle vilja. Frågan om jag törs för då blåser väl alla skaladetaljer nort av fartvinden...
Huvudsaken är att kraften kommer att räcka till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 9 månader sedan #742 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet T16 i skala 1/10
Wow vilka rejäla motorer och fartreglage :woohoo: men det kan nog behövas då T16 som du bygger den är en rejäl båt.
Som en säkerhetsdetalj kanske du ska begränsa möjligheten att kunna ge full gas ;)

Kul att MRT kunde hjälpa till.
Är propellrarna från Dubro?

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 9 månader sedan #741 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Nja det går att köra sakta och mullra också men på Aeroseum blir det kanske lite trångt om saligheten. På tal om båtmässan i Götet så har jag bokat boende på ett Bed & Breakfast (6-14/februari) tre kvarter från mässan. Så jag kommer vara där från fredag eller borde det vara redan torsdag för monterbyggnad?

Ha det gôtt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 9 månader sedan #740 av Bo Olofsson
Svar från Bo Olofsson i ämnet T16 i skala 1/10
ISSES Göran! Båtmässan Göteborg får bygga ut och om!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.281 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg