Bygget av en Galosch (Cabover) inkl båtkärra.

  • Patrick Berg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 2 månader sedan #506 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Här är Roffe klar med plankningen och provpassar framrutan i formad plexi.







PuttePiP where ever you are!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Patrick Berg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 2 månader sedan #505 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Hur det hela började.
Klubbkompisen Roffe L hade en tid varit sugen på att bygga racerbåten med det lite udda smeknamnet "Galosch" eg "Cabover".

Roffe lyckades hitta en ritning och jag sökte information.
Länk till en av flera förebilder netclassics.com/tag/henry-johansson/
Nu kunde vi inte hålla tillbaka längre utan bygget av var sin Galosch i skala 1:6 startade. ;)

Lite allmän bakgrundsfakta

Galoschen snickrade man ofta själv ihop (ritning fanns att bla köpa från Clas Ohlsson och Teknik för alla) av plywood som sedan lackades/målades.
Som drivkälla hängde man på en egentrimmad utombordare i aktern som försågs med bränsle från reservdunken som tagits från bilen.
Tillverkning, trimning och annat hemlighetsmakeri utfördes ofta hemma i garaget med de verktyg och maskiner man hade tillgång till.

Dom första skroven var helt flatbottnade men det dröjde inte länge förrän man byggde skrov enligt sk trepunktprincipen (tre punkter ligger i vattnet, aktern och de två pontonerna i fören). Första svenskarrangerade tävlingen som båttypen medverkade i kördes i Saltsjöbaden 1927.

Komfort och säkerhet var inget man ödslade tid och tankar på, nä här var det enbart fart och enkelhet som gällde. :blink:

Dom tidiga Galoscherna framfördes med föraren knästående med en hand till att styra/gasa utombordsmotorn och den andra för att hålla i sig kvar i båten.
För att minska luftmotståndet och sänka tyngdpunkten byggdes de senare så att föraren istället låg raklång mot skrovet, styrde med ratt och gasade med reglage med sk dödmansgrepp.

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
9 år 2 månader sedan #504 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Det här måste följas :woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Patrick Berg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 2 månader sedan #503 av Patrick Berg
Här återger jag med text och bild mitt försök :whistle: att bygga en Galosch inkl båtkärra till dito i skala 1:6.

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.242 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg