Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Bygget av en Galosch (Cabover) inkl båtkärra.

  • Patrick Berg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 1 månad sedan - 9 år 1 månad sedan #647 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Fortsättning på modifiering ala "hemtrimmad" Crescent 500cc :woohoo:

Motorblock, förgasare, tändspolar och grenrör börjar ta form



Alla dessa små prydnader fästs på ett höjle som träs över den cylinderformade elmotorn och vid behov kan jag då ta av "pyntet".
Även motorramen som styrvajern sedan ska kopplas till är på gång :pinch:


PuttePiP where ever you are!
Bilagor:
Last edit: 9 år 1 månad sedan by Patrick Berg. Orsak: Bildredigering

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Patrick Berg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 1 månad sedan #646 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Torrpassning av utombordaren för att kontrollera frigång samt lämplig höjd för fästet



Modifiering ala "hemtrimmad" Crescent 500cc har startat :woohoo:








PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Patrick Berg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 1 månad sedan #644 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Aj aj, tack för båda tipsen Jan :)

Original har denna utombordare avgaskanalen inuti riggen men för att återge ett typiskt "hemtrimmat" exemplar ska givetvis en synlig och väl tilltagen avgaspipa med tre anslutande grenrör få pryda motorn :blink: bilder kommer strax på det och de nu färdiga förgasarna.

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 1 månad sedan #624 av Jan Carlerud
Svar från Jan Carlerud i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Glöm inte avgaspipor, mycket iögonfallande! Jag lärde mig handgripligen att det inte var lämpligt att greppa i dem då båten efter körning skulle vändas med aktern mot bryggan. ;) :blush:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Patrick Berg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
Mer
9 år 1 månad sedan - 9 år 1 månad sedan #619 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Ja den var tjusig. Dock var utombordarna allt som oftast "nakna" på dessa skapelser.
Man använde sällan motorkåpa, ofta pga att diverse modifieringar av motorn gjorde det omöjligt att använda den och/eller att motorn var så toktrimmad att den utöver vattenkylning även behövde luftkylas
:woohoo:

Även jag har lagt motorkåpan på hyllan och är igång med att försöka smycka ut den vanliga cylinderformade elmotorn med bla ett stående topplock med synliga tändstift, förgasarspjäll och tändspolar x3, startmotor mm.

PuttePiP where ever you are!
Last edit: 9 år 1 månad sedan by Patrick Berg. Orsak: Rättat stavfel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
9 år 1 månad sedan #602 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Bygget av en Galosch (Cab over) inkl båtkärra.
Snygg snurra måste jag säga ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.266 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg