Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3629 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har lanternan kommit igång. Kinkigt med denna typ av "lödning". Dess limegenskaper är dåliga. Jag tyckte att jag limmat fast sladdarna i de borrade hålen. Uppenbarligen satt limningen dåligt. Varje gång jag band ihop sladdarna för att få alla tre dioderna att lysa samtidigt måste jag ha ruckat på någon diod och kontakten blev sämre. Nu har dioderna fått en liten droppe CA lim som komplement och fungerar. Dessa dioder är ljusstarka och sänder ut ljus som mobilen har lite svårt att fånga korrekt. Den vita, röda och gröna är på 400, 600 och 1200 mcd. Röd och grön är lite väl starka. Jag skall försöka hitta något gråfilter och lägga på och se om det hjälper innan "glaset" limmas dit. Först skall lanternan spacklas och sen förgyllas så jag hoppas jag hittar något innan dess. Nu har jag fått Loctites variant och den verkade inte vara någon direkt lösning (tydligen bra för att reparera elbakrutor med brustna förbindelser). Jag skruvade fast jordkabeln på klassiskt maner. Ett problem är dock att dessa tunna sladdar innehåller mycket tunna kardeler. När jag lödde fast kardelerna på en liten bricka lyckades jag med konststycket att bryta av alla kardeler. Efter ha gjort om fick paketet limning som förhoppningsvis stabiliserar sladden. Sladdarna skall senare lödas på en stiftkontakt och "knölas ihop" för att få rum i urfräsningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan - 1 år 7 månader sedan #3628 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Fördäckslanternan behöver torka ytterligare då kontakten inte blev helt bra. Dioderna blinkade. Under tiden programmerade jag upp en av mikrodatorerna ombord så att styrbords docka återfick sin rörlighet.
Last edit: 1 år 7 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Felstavning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3626 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Lysdioden fungerar men när jag skulle sätta lite epoxi för att hålla sladden på plats - föll den ur. Låste fast sladden med tejp och kollade funktionen som fungerade.och satte dit epoxin. Den härdade inte utan blir tillsammans med det ledande limmet en klistrig gummiliknande blandning. Ägnade ganska lång tid med att rensa upp och slipa rent. Fräsen kloggade igen och fick rensas upprepade gånger. Uppenbarligen var kombinationen olämplig. Väntar nu på beställningen av Loctite´s variant och hoppas att den har bra (bättre) häftförmåga. För att skapa kontakt på fixerade prylar (som lysdioden) fungerar denna produkt bra.

I väntan så har jag lagt ner lite tid på att göra "skyddsglas"  framför dioderna och pillra dit en skiljevägg mellan den gröna och röda dioden. Ger inte Loctite bättre fäste får jag väl återgå till gamla beprövade metoder dvs löda fast minuspolen på en liten bricka, gänga upp ett hål och skruva fast sladden. Har inte gett upp ännu.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3625 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Detta lim fungerar elektriskt men har mycket svag vidhäftning. Sladden mer eller mindre ramlade av. En klick epoxi kan lösa detta problem. Den lilla lysdioden sitter fn fast då sladden är limmad (lite CA-lim). Under lysdioden ligger en liten plastbit, 0,25 mm tjock för att öka isoleringen mot diodens baksida. I den vänstra kanten är det ledande limmet pålagt tunt. Vid högra kanten finns ett borrat hål för sladden och är lite uppfräst vid ytan för att minska risken för kortslutning med sladdlödningen.  Jag räknar med att lägga på en liten droppe CA-lim som förhoppningsvis fördelar sig på över och undersidan av plastbiten och låser fast dioden. Funderar på att prova Loctite som även de har ett ledande lim. Fördelen är att det torkar mycket snabbare. Skall börja imorgon med en klick epoxi för att låsa fast sladden innan jag provar om dioden lyser som tänkt. Det gjorde den innan "pilleriet" började.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3624 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Sladdens kardeler har limmats fast i lanternans gods. Kontakten verkar bra då mätningen inte visade något motstånd. Jag var dock för generös med limmet (lade på för mycket) vilket gjorde att limmet inte hade torkat efter ca 20 timmar. Jag tog till varmluftspistolen och fick det att torka på någon halvtimme. Vet ej hur hårt sladden sitter. Limmet behöver kanske torka ett antal timmar till. Läser man noga på förpackningen skall det användas i tunna strängar. Principen är att limmer innehåller silverparticklar och när limmet torkar (krymper) kommer partiklarna i kontakt med varandra och kontakt uppstår. Dessa mycket små lysdioder är mycket svåra att löda (kan bara hållas fast på långsidan) så jag kanske ersätter lödkolven med lim på båda polerna.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3621 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Efter 19 dagar hamnade min beställning på konduktivt lim i vår brevlåda. Det kom som sprutor och sprutspetsar, 8 st var bipackdade. Klart jag var tvungen är prova så jag tog en sladd med skalad ända och lade mot fördäckslanternans gods och tryckte dit en liten klick från en spruta. Nu är det till att vänta 10 timmar för att se om en hållbar kontakt uppståt. (Det gick att skynda på om man höjde temperaturen). Återkommer snart med resultatet.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.241 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg