Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 veckor sedan #3229 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Har nu försökt mig på att göra en snygg (?) avrundning till sittbrunnen. Jag har gått igenom YouTube filmer och tycker mig förstå. Men detta, att klä de nogsamt uppritade profilerna, verkar pressa mitt tålamod till det yttersta. Det kan gå bra till större delen men sen på sluttampen kan programmet inte slutföra klädseln. Det tycks ha att göra med i vilken ordning de olika bitarna skall kläs. Delen på bilden är utskriven liggande därav randigheten. Mig inte förstå ännu. På filmerna är det mycket enklare exempel. Dessa exempel kan jag genomföra. Måste hitta vad jag missar. Satsar nu på paus kanske kombinerat med något uppiggande flytande/stärkande(?) så får det bli nya tag imorgon.

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 3 veckor sedan #3228 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu ett första försök att göra ett rufftak (styrelektroniken). Blev inte riktigt bra. Programmet använder någon form av funktion för räkna ut hur den skall klä ritade riktlinjer. Det blir gärna lite överkompenstion. Jag försökte kompensera men det blev sagt inte riktigt bra. Dock inte värre än att det går att spackla bort. Nu försöker jag mig på att få en profil som går från taket (svagt välvt) och ner till däck och under främre däcksnivån. Helst vill jag att det skall uppstå någon form av sittbrunn. Nu är hjärnan trött så det får vara bra för idag.
  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 3 veckor sedan #3227 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter gårdgens trevliga videomöte där bla konst och knep hur man gör en snygg nåt i däcket belystes uttömmande. Jag gillade förslaget att hälla svart pulver i limmet. Kjell presenterade hur precitionsdetaljer kan tas fram med resinskivare jag kan konstaera att när jag behöver hitta något nytt utmanande att lära så är det bara att öppna börsen och köpa en resinskrivare. Under mötet slutförde min PLA-filamentskrivare den sista delen av för/akter delarna till pontonerna. Den är inte fullkomlig men tillräckligt bra mina ändamål. Med större erfarenhet är det lättare att undvika att konstruera detaljer som den har svårigheter med. Som synes av en av bilderna bli inte alla vinklarna riktigt räta men i detta fallet gör det inte så mycket. När däcket limmas på blir det lite spackling/slipning så blir det nog bra. Nu väntar en större utmaning. Vilken design skall katamaranen ha? Hur ritar man? Ytan som skall kläs är ganska stor så jag måste dela upp ytan i mindre bitar (som skivaren klara av) och hur skall dessa sammanfogas? Sen måste jag alltsammans gå att ta av så jag kommer åt elektroniken för batteriladdning och omprogrammeringar mm. Hur skall det låsas fast?

  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 3 veckor sedan #3223 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det är med gjädje jag kan konstatera att repeterbarheten är god. Kanske tog jag i och la på några tiondelar för mycket för att vara på säkra sidan. Det "lustiga" är att vid modifikationen så försvann ett genomgående hål i utskriften. I hålet skall roderaxeltrumman sitta. Det goda med den här tekniken är att plocka fram ritningen och  placera hålet där man vill ha det, bestämma diameter och längd och trycka på "Return" så finns hålet där. Den vita delen är ett spant som är stöd/fäste för plywooden.

  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 3 veckor sedan #3222 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Eftersom för och akter på pontonen inte blev så bra så blev åter till ritprogrammet och ta fram underlaget för att skriva ut en för och akter. Efter 13 timmar i skrivaren, kan jag konstatera att utskriften blev nog bra men platsen för alu-profilen (10x10 mm) som skall hålla ihop alla delarna blev för liten. Ett känt fenomen men obekant i sin storlek. Delen är utskriven liggande för att slippa vinkelfelet i limningen mot spanten. Bredden på urspårningen blev 0,2 - 0,4 mm för liten och djupet på på urspårningen blev ungefär 1,5 mm för liten. Ok - jag ändrar i ritningen och skriver ut igen med förhoppningen att repeterbarheten är god.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3220 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter att nu ha provat både ribb och plank klädning av för och akter har jag nu kommit till slutsatsen att ingen av dessa lösningar gör mig nöjd. Jag skall nu istället försöka rita en för och akter i fusion360 och se hur det kan bli.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.266 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg