Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3314 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Sakta men säkert blir fler och fler bitar på pontonerna klara. Nu är däcket under limning och den andra pontonen får den näst sista tätningen/förstärkningen. Har härdat klart till i morgon. Nu står på tur att ägna en del tid åt Hasse A´s favoritsysselsättning dvs spackla/slipa osv. Måla kan inte bli aktuellt än på ett tag. Solen skiner mestadels men temperaturen ligger bara några grader över nollan och det blåser en isande vind från norr. Jag har stora ytor i ladan att sprutmåla på men jag tror inte färgen gillar så låga temperaturer. Runt 10-12 grader bör det nog vara.
Jag var nog lite snål när jag gjorde hål för roderaxelhylsan - 3,2 mm. En 2 mm´s axel kanske är i klenaste laget. I och för sig går det att slipa upp en 0,5 mm´s  skåra för roderbladet men om modellen går på grund blir roderaxeln kanske bockad vilket kan leda till att rodret låser sig. Skall ta mig en funderare på att borra upp hålet till 4 mm. Kräver dock en långhålsborr. Bör finnas men var? Problemet med att borra ett 90 mm långt hål i PLA är att man måste borra mycket långsamt med många pauser annars smälter plasten.  Nåväl - lite roligt småpyssel att välja mellan och jag kan ju börja se till/öva på att få ett vinkeldrev att fungera som omväxling. 
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3301 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu har båda pontonerna fått sina "bottenplåtar". Glipan mellan bottenplåten och däckskanten beror på materialbrist (är på väg från MBS). I stället blev det tätning/förstärkning i botten med 300 g glasfiber och epoxi. Valet av 300 g berodde på att det fanns hemma. Efter att ha klippt till bitarna och försökt får dem på plats insåg jag att 300 g´s glasfiber var ett dålit val. Alldeles för styvt att få på plats mellan spanten. Tog hjälp av ett par pincetter (som nu står i lösningsmedel). Allt kom på plats och nu är det bara att vänta. Kanske länge, för vågen stängde av sig mitt under invägningen av de två komponenterna. Mistänker att det blivit lite för lite av härdaren. Får istället fundera vidare på hur att konstruera ett inudrev. Att göra det svängbart är möjligt men kräver en stegmotor/motor. Skall det dessutom vara uppfällbart - ytterligare en stegmotor/motor. Suck - hmmm. Skall bli kul att se om jag kan få tillräcklig precision på borrhålen då borrhålen måste bli mycket rätt placerade för att dreven skall fungera bra. "Nära men inte kära" som uttrycket är på sjön.
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3299 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter låååång väntan blev det så en spruta i armen. Raskt packads sen allt ihop. Bilen fylldes och vi for iväg till Öland i väntan på spruta två. Väl framme värmdes varvet upp till angenäm temperatur och pontonerna fick nu sina för och akterdelar. Nu gäller det att skära ut lite 1 mm´s plywood för att klä resten av skrovet med. Delarna får även en omgång Eskaders lack på insidan för att bättre motstå fukt. Det känns skönt att komma tillbaka till det icke så välstädade varvet med alla verktyg och möjligheter. 

   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3284 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Hej

Själv har jag haft framgång med splinefunktionen ( i stället för arc) när det gäller att följa ett objekt. Tack i alla fall. På nätet finns så många varianter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 11 månader sedan #3282 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Hej Åke, du frågade om få in foto i Fusion 360 kollahär 

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3272 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Dessa blivande statister i någon kommande film väntar bara på någon liten roll. Det kan dock dröja så nu skall de bli nerpackade för senare transport till Öland. Gjorda under någon natt och målade i väntan på att större delar skall bli färdiga i den "snabba" 3D-skrivaren tyckte jag att de skulle passa med en gruppbild. Varvet i Sthlm saknar nu utrustning och delar så varvet går nu ner på tomgång. Avfart är planerad till mitten på april. Innan dess skall förhoppningsvis vaccinsprutans innehåll cirkulera i kroppen. Under tiden skall datorprogrammet få sig en genomgång och kanske modifieringar. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.291 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg