Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3325 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Dagens övning på varvet har bestått i bla att sätta en roderaxeltrumma på plats i skrovet. Utökningen till 4 mm gick ganska bra (med borrmaskinen på riktigt lågvarv) men det visade sig att "infill" gick sönder(?). I vilket fall som helst så blockerade bitar hålet och röret gick inte att få in. Efter att hålet borrats upp till 5 mm och tappert filande nåddes framgång. Hällde lim i hålet som direkt rann ut. Tejpade och hoppas nu att nattens härdning skall göra susen.

De små "bullarna" som fick epoxi behandling har nu fått en omgång grundfärg. Jag är lite missnöjd med att skrivarens förträffliga måttnoggrannhet inte låter sig överföras till utskriften med PLA. Uttaget är 10x10 mm (med plats för alurör för tvärbommarna). Jag misstänkte att det kanske krymper vid utskriften så jag la på ett par tiondelar. Jag ville att röret skull gå att ta ut men ändå inte glappa för mycket. Misstag! Det var många tiondelar som jag var tvungen att ta bort med kniv, filar, och sandpapper. Till nästa gång har jag lärt mig att detta är ett problem vars lösning är att göra ett markant större hål/urgröpning stort nog för nästa dimension i vilken röret kan gå in. Nästa större dimension limmar man på plats. Nu är jobbet gjort så jag kommer att pröva. Går det inte som tänkt så får jag göra om.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3324 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det var inte helt lätt att få ventilatorn på det sätt jag ville. Första omgången glömde jag att det inte skulle vara någon "infill". På den stora öppningen hade jag gjort ett runt avslut. Det var mindre lyckat - det blev för lite material som höll fast ventilatorn i byggplattan när den stod på den. Avrundningen togs bort och efter ha vridit och vänt på ventilatorn kom jag fram till att dela den i två delar (som senare kunde limmas ihop). Då blev resultatet bra. Tänkte prova att pensla på epoxi (med lite rödsprit i) och hoppas därmed att den skall bli slät och fin. Färgen har anlänt men det är fortfarande för kallt för att måla. 

I stället skall jag nu fokusera på roder och framdrivning. Vad det gäller framdrivningen så finns tre val. Rak axel, böjlig axel eller det som jag först tänkte göra - ett Z-drev. Z-drevet har den fördelen att motorns höga varvtal kan reduceras. Mitt första tänkta val är en  MEGA MIG 480 3Li . Denna motor är borstad och högvarvig (dryga 20000 rpm) och liten och lätt. Vid direktdrift vet jag inte om jag har någon propeller som passar (eller vad som skall införskaffas?).  Vikten landar nog runt 4 kg så det bör inte vara så svårt att få den att röra på sig. Jag har flera motorer men de är minst dubbelt så tunga som denna lättviktare. Det kunde ju vara kul att prova att göra ett Z-drev så jag tror jag börjar med det. Blir det ingen framgång då får det bli någon av de andra lösningarna.

   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3323 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Snart är den sista pontonen färdig för sista ytspacklingen och under tiden spacklet härdar kom jag att tänka på att pontonerna behöver någon form av öppning för att kondens mm skall kunna ventileras ut. Nya utmaningar i Fusion360 - hur att göra en ventilator(?). Efter ett antal försök kom jag fram tid bildens resultat. Utan genomgående hål var det lättare. Programmet har många olika möjligheter. Går det inte på ett sätt finns fler att testa. Imorgon skall det bli spännande och se vad utskriftsresultatet blir. Den raka smala delen har en diameter på 10 mm (hål 7 mm) och den stora öppningen har en innerdiameter på 21 mm.

   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3320 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu är den ena pontonen slipad och spacklad. Avslutningsvis med Tamiyas spackel så nu är skrovet slätt och fint som en barnskjärt och klart för målning. Däcket skall få sig en strykning med grundfärg även det. Den lilla "bullen" som håller alu-balken är utskriven i 3D-skrivaren och som vanligt när det är det lutar så blir det ränder. Den här gången har jag miskat slipandet genom att sätta till lite T-sprit till lite epoxi för att göra den mer rinnande. Därefter målat på med blandningen. Detta är ett tips jag fann på nätet och det visade sig riktigt bra. Kanske satte jag till lite för mycket så blandningen blev för rinnande men epoxin fyllde så gott som alla ränder. Av något skäl så gör skrivaren ofta en extra hög rand (dvs någon 10-ondel högre än de andra) men den var i detta fall ganska lätt att slipa bort med en fil.Nu har jag slipdamm över allt. Här hörs inga klagomål från husets "städfreak". Efter spackling/slipning av den andra pontonen blir det till att fram en egen dammsugare och sanera husvagnen. Nu gäller det att välja färg. Intensivt blå? Vitt till över och underdelen? Sen tänkte jag klä vingen med gul krympfilm. Samma typ som flygare använder.  
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3316 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Hej Johan

Tack för tipset. Jag skall prova att "sprita" när jag borrar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3315 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Hej, BILTEMA har 4mm borrar. www.biltema.se/verktyg/borr/metallborr/s...sborr-hss-2000016843

Jag brukar ha en blomspruta med sprit hemma som smörjmedel när jag skall fräsa aluminium. Faktum är att den funkar helt OK till PLA också. Den suger in bra mellan lagren och hjälper till att kyla vid bearbetningen. Att den kokar vid 70 grader är en fördel.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.320 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg