Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3331 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Tack för input! Uppenbarligen finns det hopp. I alla fall för några timmar. Tänkte mig även att göra ett hus runt växeln i vilket jag kan tillföra smörjmedel (vattenfast fett, PTFE ?). Det skall även bli en bättre lagring kring axlarna. Detta är ett första försök att se att jag hade rätt avstång på borrhålen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3330 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det är besvärligt på flera sätt. Vinkelhjul är knepiga att fräsa till rätt profil så ofta är kuggprofilen en kompromiss. De fungerar vid måttliga varvtal och belastning men går sämre när man höjer varvtalet och eller belastningen. När man blandar mässing och stål (mycket vanligt i klockor) så är det erfarenhetsmässsigt stålhjulet som slits. Två härdade stålhjul har bättre chanser i ditt fall. Men axlarna borde kanske vara bättre lagrade eftersom det uppstår en kraft som vill "bända isär" hjulen vid belastning.
Men prova att sätta snurr på den vinkelväxel du gjort med en motor eller skruvdragaren så ser du hur det fungerar vid lite belastning och efter en tid. Den kanske duger till sitt ändamål. Båten kommer ju inte att gå i 24-timmarsdrift per motor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3329 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Ojjj, vilket elakt driftsfall!!!
Mässing mot mässing och NOLL smörjmedel låter riskbelt. Magkänslan säger några dygn innan det skär totalt. Alu-alu eller RF-RF kan ju rusa mot haveri på nolltid när det går åt pepparn. Mässing-mässing är väl lite mer smörjande, men frågan är om det räcker för den driftstid du förväntar dig. Delrin eller nylon med vatten som smörjmedel hade kanske varit vettigare? Stål-mässing skulle väl ha fördelen att den ena ytan är starkare och behåller finishen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3328 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jag har nu börjat titta på vinkeldrevet. Då Ironbill numera inte har någon webbhandel hittade jag dessa vinkelväxelhjul på Conrad. Är det någon som har någon uppfattning om dessa mässingskuggar har någon längre överlevnad om axeln snurrar 1000-2000 rpm? Endast vattenkylning/smöjning. Skall jag beställa stål i stället?
 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3327 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Johan!
Tack. Kloka erfarna råd - guld värda! Dessa är printade alla på en gång. När du tar upp det så har jag ett svagt minne av att det kan bli olika när jag printar en eller flera. Skall ta detta i beaktande när jag skall skriva ut underdelen av skrovet. Har dock aldrig dragit slutsatsen som du pekar på. Nu skall "bullarna" limmas på pontonerna (med beaktande av vinklarna) och spacklas så det blir snyggt mot pontonerna. Jag hoppas att spåmännen/kvinnorna på SMHI har rätt när de säger att det skall bli varmare (så det går att måla i ladan). Efter det blir det belastningstest i sjön/havet. Under tider blir det pyssel med rodren och Z-dreven

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3326 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Vad fint det blir!!!

Jag brukar som regel lägga på ca två tiondelar på mina hål för att komma hyffsat nära. Ibland hettar jag upp axeln lite grand innan jag trycker dit den. Det gäller att hitta en lagom temperatur (jag brukar successivt öka) så att plasten mjuknar lite under påfrestning utan att tappa formen helt.
Vill jag ha superpassning på 6kantshålet för en nedsänkt mutter så brukar jag skruva fast muttern på skruven så att den centreras och så trycker jag ner muttern samtidigt som jag sakta hettar upp den med en lödkolv. Då formar sig plasten perfekt.
BTW, klämförband har jag insett att det inte funkar med PLA eftersom den kryper under långvarig belastning.

Ett tips!
Har du printat delarna lager för lager eller har du printat dem en och en?
Jag tycker ytfinishen blir lidande när huvudet hoppar mellan detaljerna. Jag brukar därför ibland ändra "print sequence" till "one at a time". Med grundinställningen kan inte detaljerna vara så höga då (för att undvika krock). Detta har jag dock ställt upp i settings så att den aldrig hindrar mig. Men, har man gjort detta så gäller det att ha tungan rätt i mun och trippelkolla i vilken ordning delarna printas för att se till att bommen/huvudet aldrig råkar krocka med detaljer som redan printas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.287 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg