Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3362 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det var ingen lyckad placering av servona. Har nu modifierat placeringen till inombords. Framdrivningen lämnar mig ingen ro. Dels tar den väl stor plats, dels väsnas den för mycket. Funderar på att satsa på snäcka och kugghjul. Bör ta mindre utrymme. Många kan leverera men jag satsade på Conrad, de brukar vara snabba hit. Dåligt val - leverans först i midsommarveckan. Skall gå igenom vad jag har hemma av kuggremmar och do hjul - skulle kunna vara en lösning.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3358 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Den undre delen av mittskrovet måste nu modifieras så att rodersevona skyddas från vatten och den vertikala delen av propelleraxeln måste få ett hål. Eftersom underdelen nu är färdig (insidan klädd med epoxi och glasfiber och utasidan spacklad och slipad för målning) har jag ingen lust att göra om den. Det blir att ta fram sågen, rita en ny del, skriva ut och sen limma ihop det till en enhet. Sen tror jag att det kan bli ner till havet och göra en belastningstest. Utfaller den bra får det bli motor och roder test i havet. Undrar just om motorvibrationerna kommer att få skruvarna att lossna ( 1mm alu och M3 skruvar). Kanske bäst att skruva ur vissa skruvar och ge dem lite Loctite.
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3357 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu börjar det närma sig att få ihop delarna. Det som från de första tankarna förföll enkelt visar sig inte vara det. Målningen av pontonerna blev inte så bra. Funderar på att handmåla istället för att spruta. Släta/plana ytor blir nog bra men mer runda former - hmmm - har väl inte rätt teknik. Nu får de knackigt målade pontonerna hänga med så att jag kan se att allt fungerar. Om så är fallet får jag ta isär pontonerna och måla om dem senare. Nu är skrovets underdel klar för spckling och målning. Spruta/handmåla?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3356 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Principen med drevet direkt på kuggkransen fungerar bra MEN det väsnas mycket. Får se hur mycket det väsnas när modellen väl är i sjön. Kanske är det läge att bygga om och satsa på den böjliga axeln istället. Nu pågår utskrift av delarna till underdelen av skrovet. Idag hade jag tänkt att det slulle läggas på glasfiber och epoxi men av det blev det intet. Något litet strömavbrott (?) under natten gjorde att utskriften stannade när den var 92% klar. Den felande biten är nu på utskrift igen. Hoppas allt fungerar som det ska denna gång. Pontonerna är nu under målning. Här har varit, de senaste dagarna, rena sommarvädret - varmt och ingen vind. Hade smakat mumma att få göra de första sjötesterna innan denna finvädersperiod är slut. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3354 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu åter på Ölandsvarvet. Började med att prova att koppla drevet direkt till motorn. Fungerar bra. I morgon blir det att köra en timme (?) för att se att grejorna håller. Tror även att kuggarna behöver slitas in. Lite mjukare borde det kunna bli framför allt om jag kör både fram och back.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 10 månader sedan #3348 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Omväxling förnöjer - istället för spackla/slipa/måla alternativt drivning av modellen så pågår nu lite ny kabeldragning och tester av de olika funktionerna. Blurtooth funktionen verkar ha gått i graven likaså SD läsaren/skrivaren. Verkar ha fått i smuts i kontakterna. Har ingen blåsa-rentspray här så et får vänta till jag är åter. Skall byta plats på några kontakter så strömmen kan slås på utan att man behöver ta av överdelen mm. Några reläer som kan fjärrstyras skall monteras. Behöver kunna växla mellan fjärrstyrning och självgående funktionen. Som synes har det blivit ett antal sladdar.
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.269 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg