Färja 280

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #2535 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Ingenjörens sprängskiss

Bilagor:
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 4 månader sedan #2534 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Tack Åke.

Jag bygger det så att det fungerar, sen får vi se om jag ids installera motor mm under däck. Det är lite trångt.

Kugghjulen har nu anlänt.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
5 år 4 månader sedan #2531 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Färja 280
Från varvet där datorprogrammering numera sysselsätter varvsarbetaren undras: skall ankarspelet fungera eller bara vara en ytterligare superb detalj på denna magnifika modell av originalet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #2530 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Nu släpper jag trådandet ett tag och bygger ankarspel i stället.

Originalritningen är nu uppdaterad utifrån foton ombord på 280 och systern 277 "Linea".
Nu ska jag kika vad som finns i braåhalådan och fråga min vän S. Varv vad han tror sig kunna åstadkomma.

Det är ju trevligt när man kan utgå från ritningar och ändra enligt fotografier.

Bilagor:
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 5 månader sedan #2515 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Äntligen kom suget att reparera mekaniken till förliga klaffen. Servot i mitten fäller och lyfter klaffen; de yttre linorna är till klaffen, de inre är till bommarna som ju ska följa med i klaffens rörelse.
Till bommarna ska det sen kopplas in ytterligare ett servo som drar "det lilla extra" i bom-linorna, då öppnas bommarna.



Klafflinan löper i fuskhydraulen, bomlinan längre ned i form av "hydraulslangar"
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #2498 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Ja Åke, "Fiskewire" hittade jag när jag köpte nya skidkläder på Naturkompaniet!
...som i vissa butiker även har fiskesortiment.

Jag vet egentligen inte vilket fabrikat som är "bäst", men jag köpte fabrikat "darts" i olika diametrar och olika antal kardeler (trådar).

Starkast per diameter är att ha få kardeler, men då blir den samtidigt styvare. En ensam kardel är ju per definition en pianotråd...

Se foto,
Till klaffen använder jag 19-kardels 0.41mm (stor kraft pga liten hävarm jfr klaffens längd).
Till klaffens bommar 19-kardels 0.21mm.

Bilagor:
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.269 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg