Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Färja 280

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 7 månader sedan #777 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Byggt en prototyp för att se om idén funkar.

1. Ram i 1.1mm mässingsrör Albion Alloy
2. Sågar med Proxxon trissa 1.5mm långt hål som böjanvisning.
3. Böjer och sen löder hörnet.
4. Borrar 0.6mm hål för fästen.
5. CA-limmar fästen 0.25x0.5mm evergreen styrén.
6. CA-limmar nät mot fästen.
7. Sprayar gult.

Testet visar att följande mdifieringar är nödvändiga:
a. Använd pyttepip på CA-flaskan för att slippa "klutt".
b. Ramen behöver mer spray än nätet. Spraya först ramen, montera sen nätet, soraya en sista gång alltihopa.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 7 månader sedan #776 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Parallellt med däcksarbetena klurar jag på hur jag bäst bygger den nätade relingen. Samma problem som Åke med HMS Visby....
Kanske måste jag borra in små pyttehållare så som på originalet (syns i fotot) och lägga lite CAlim där?

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 9 månader sedan #722 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet Färja 280
Hatten av!
Du gör ett beundransvärt detaljarbete utifrån ritningar och foton i bygget av färjan :cheer:

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 10 månader sedan - 8 år 2 månader sedan #689 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Medan jag låter klaffarnas rost åldras en vecka eller så (den är lite för bronsröd första dagarna efter oxidering) fortsätter jag att klura på trafikbommarna och dess infästning. De ska ju styras med rc....

Och lika krokiga nitrader som på originalet...

Varsågoda - ladda hem ett fantastiskt vykort och skicka till Nära & Kära !
Bilagor:
Last edit: 8 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 10 månader sedan - 8 år 4 månader sedan #676 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Phu - färdignitat!
Summering av nitarbete:
- Ca 22.000 st nitbulor.
- En nit per 3.75x3.75mm.
- Plåt 34: 700 nitar på 17 minuter dvs 41 nitar/minut.
- Totaltid att nita: 22000/41=537 minuter.

Summering per plåt:
- Genomsnittlig tid per plåt att nita: 537/34= 16 min
- Planering av nitmönster o skarvar: 15 min
- Uträtning: 15 min
- Oxidering 1: 5 min
- Oxidering 2: 5 min
- Montering på däck: 5 min
- Skyddsklarlack: 5 min
TOTAL = 65 minuter per plåt = 65×34 = 2210 minuter för hela däcket ... 37 timmar!

Filmtajm ... sammanfattar nita-platta-rosta-lacka!
Last edit: 8 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 10 månader sedan #674 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Medan jag laddar mentalt för att nita klaffarna fixar jag trafikbommarnas fästen. Lite pilligt:
- Fräser T-profil 3x3 till 3x2mm.
- Kapar 3mm stumpar, rundar och fasar av.
- Borrar 0.8mm-hål för gångjärnstappen.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.234 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg