Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3270 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Grubblar???
Näe, jag tror snarare du lyckats få till perfekt miniatyr av Stefan Sauk, "Tillfälligt avbrott" i Lorry! Hihi...
Glad Påsk!
/Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3269 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jag tror han grubblar över hur besvärligt det är att spara tid med CAD och 3D-printning.
GLAD PÅSK
från Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3268 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Ja - nu har även gubben fått lite färg. Kanske kan man påstå att han inte är sjömässigt klädd men för en kort tur på sjön kan det nog duga. Ej heller flickan kan anses sjömässigt klädd men hon är i alla fall glad till skillnad mot gubben som grubblar på något. Kanske får inga ägg eller ingen nubbe till sillen till påsken. I vilket falll som helst önska jag alla en GLAD PÅSK med mycket byggande.

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 11 månader sedan #3267 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Ingenting blir som man tänkt sig när det gäller 3D-utskrift. Blir det trassel blir det gärna under natten. Efter tre försök med lite olika inställningar har jag fått fram en kvinlig passagerare. Hon hade dock en del defiekter efter utskriften där de grövsta nu åtgärdats med fil/spackel/sandpapper. Om jag använder ljusa färger märks lagren (0,2 mm) tydligare än med mörkare färger. Det är klart att om man lackat henne med utsädd epoxi hade kläderna kanske blivit något slätare. Av något skäl så blir figurer alltid för mig utskrivna med skador på benen. Det blir något/några lager där utskriften blir klen (gärna vid knäna). Det är inte helt lätt att limma ihop dessa filamenttrådar. Undrar om dessa nerladdade figurer har inbyggda fel i sin mesh? Nåväl nu kommer jag inte längre med att klä skrovet då jag måste ha reda på hur djupt modellen kommer att ligga i vattnet. Pontonerna är på Öland så det får vänta ett par veckor. Gjort en gubbe till som skall få sitta i sittbrunnen och som skall målas. Jag har beställt lite snäckdrev mm för att böja konstruera ett Z-drev till modellen. Skall bli intressanr att se om jag får ihop modellens framdrivning. Vridbart eller fast?
  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 21 timmar sedan #3266 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter modifiering av elektronikkrorten så blev det fler överdelar. Jag försökte först göra sittbrunnen i ett stycke. Gick inget bra. Delade upp sittbrunnen i två delar. Gick inget bra det heller. Den som nu sitter på plats består av fyra delar som är hoplimmade. Jag hade tänkt mig att det skulle sitta en person i sittbrunnen men utskriften blev inte så lyckad så den åkte i sopen. Så gott som klar hoppade utskriften några mm åt sidan (hoppade en kugg på remmen?). Något måste ha bromsat utskriften. Kanske beror det på att jag inte hade Z-hop förbockad? Satsar på en upp och nervänd kvinna iställe med Z-hop förbockad. Resultatet kan ses imorgon.

  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 dagar sedan #3262 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Som sagt så var det ett behov att ändra utformningen av elektronikplattorna för att få plats med över/under byggnad. I stället för att fortsätta och fundera på utformningen av över/under byggnad så kastade jag mig över modifieringen av elektronikplattorna trots avsaknad av stiftlister. Nu bar det sig inte bättre än att kopplade fel och en ordentlig kortslutning uppstod med kabelbrand och kraftig rök. Nu är allt åtgärdat. Att det skall vara så svårt att göra rätt på en gång! Det behövs ytterligare modifieringar. Jag måste flytta på/av till lämpligt ställe. Kanske under en lucka i sittbrunnen? Kanske bakom en dörr i sittbrunnen? Göra een förlängning för laddning av batteriet - men var skall uttaget placeras? Många frågor som måste få ett svar när jag nu börjar utformningen av akterpartiet. Någonstans måste även roderservot sitta? Eftersom elektroniken blir varm (i synnerhet stegmotordrivaren som blir glödhet) måste det till någon form av fläkt för att hålla ner temperaturen så att den temperaturkänsliga PLA-plasten inte smälter. Jag har för säkerhets skull lagt den på undersidan. Någonstans måste en fläckt in. Frisk uteluft tas i bakom piloten men utloppet skall placeras någonstans?

Jag bifogar några bilder som förklarar vad de olika komponenterna på elektronikkorten har för roll. Alltihop styrs/kontrolleras av Arduino´n. För säkerhets skull finns även ett läge för manuell styrning och motordrift med hjälp av fjärrstyrning.

   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.311 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg