Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Robotar paddlande kanadensare

Mer
3 år 6 månader sedan #3027 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Va roligt med dina robotroddare!
Är kanoten oxå 3Dprintad?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan #3026 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Sakta men säkert börjar den första av de nya robotpaddlarna bli färdig. Det som tar tid är att konstruktionen är delvis ny (för att minska belastningen på servona). Detta innebär att samverkan mellan de olika servona måste trimmas in igen. Detta är ett tidsödande pill. Varje gång en arm ändrar läge (upp eller ner) måste måste jag korrigera för armens läge utåt eller inåt. Tidigare hade jag en fjäder som tog upp förändringen men detta kanske blev extra jobbigt för servot (som blir varmt och tröttnar för gott om det blir för tungt). Även nu finns en liten fjäder som bidrar till att jämna ut det olinjära sambandet mellan upp/ner och ut/in rörelserna. Än så länge verkar servona inte bli direkt varma. Jag har dock inte hårdkört dem ännu. Om någon undrar över de rosa lindningarna på armarna så kan jag meddela att det är draglinorna som fästs på armen. Linan har en uppgiven draghållfasthet på 75 kg och är hal som en ål. Det går inte att på ett enkelt sätt göra en knut. Däremot går det fint att limma den på PLA. En knut måste låsas med en limklutt. Bredden på armbindeln är ett mått på hur många gånger jag bytt draglina.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 7 månader sedan #3022 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Jag har nu slutat sucka över motvinden och kommit igång med en ny test-ryggtavla av Alu. Fästpinnarna är i mässing (4,5x4,5 mm), borrade och gängade i kortändan för fästskruvarna. Pinnarna är även borrade och gängade för fästskruvar för servona. Sen gäller det att få fästhålen för pinnarna på rätta platser om kuggarna skall löpa på rätt sätt. Alla leder och axlar är numera väl smorda med en teflonvariant från Biltema. De halkar nu lätt runt. Nu står på tur att föra över test-mallen till de blivande ryggtavlorna.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 7 månader sedan #3019 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Budbäraren blir inte skjuten! Jag ser det som kloka erfarna råd. I början när jag började pilla med elektronik blev jag varse ganska ofta fenomenet - rökpuff. Numera inte så ofta. Normalt har jag en inbyggd "delay"(10-20 ms) under servots rörelse (steg) från ett läge till ett annat. Hela servots gångväg är 180 steg. Nu tog jag bort "delayen" för att se hur fort roboten kunde paddla. En simulering av vattenmotståndet (?). Ytterligare ett inbyggt problem är att de två servona som sköter armarnas rörelse fram och tillbaka (de som jobbar hela tiden) ligger tätt intill varandra. I den nya versionen skall jag se till att det blir ett par mm luftspalt mellan dem. Vattenkylning vore bra men någon plats för en liten pump finns inte. Ett ryggstycke i Alu får utgöra kylfläns. Sen blir det till att försöka få ner friktionen med lämpligt medel. Nytt material är beställt och nya tester väntar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
3 år 7 månader sedan #3018 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Tycker att det hela är ett intressant projekt med robotarna som paddlar.
Det är tråkigt att plasten mjuknar men det går ju att åtgärda med byte till aluminium som du säger. Jag vill ogärna bli den skjutne budbäraren av dåliga nyheter men om servona blir så varma att de börjar få plasten att mjukna undrar jag hur de kommer att klara jobbet i längden. Elektronik som är varm länge brukar släppa ut den inbyggda röken efter ett tag. Går det att få plats med lite plåt som ligger mot servona och agerar kylfläns? Eller vattenkylning? Det måste väl bli ännu varmare när paddlarna ska ner i vatten som gör motstånd också.
Bara en fundering...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 7 månader sedan #3017 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Jag har nu testkört robotarna långa stunder och snabbt på torr land. För att simulera en tur på vattnet. Tyvärr visade det sig att jag valt fel material (PLA) i robotkonstruktionen. När servona går för fullt alstrar de värme som i sin tur förs över till plasten. Fästskruvarna för servona sitter i ett gängat hål i plasten. Mjuknar plasten börjar servona röra på sig. Inte så bra då kugghjulen måste mötas ganska exakt annars kan inte rörelsen fullföljas. En lösning skulle vara genomgående skruvar med mutter men även fästet (som håller servona) hade mjuknat betänkligt. Jag visste om att plasten mjuknar men tänkte inte på värmealstrande servon. XXXXXX( en lång rad svordomar). Det blir att återgå till metaller och konstruera något nytt ((suck!!!). Roboten är tung när den är gjord i plast och lär nog inte bli lättare när den görs i metal (Alu?). Jag misstänker att det tar ett tag innan de nytillverkade metallbaserade robotarna blivit färdiga. Mycket tråkig historia! Kanadensaren blev dock mycket bra. Liten tröst i sammanhanget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.228 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg