Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Robotar paddlande kanadensare

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 7 månader sedan #3016 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Utflykten till stora sjön är uppskjuten. Främre roboten är "sjuk" i vänster arm. Först ville armen inte fungera, sen fungerade den ibland för att slutligen lägga av helt. Luktade glappkontakt. Väl avklädd (inte en helt lätt procedur) och uppe på operationsbordet efter omlödda kontaktpunkter uppnåddes ingen framgång. Hhhhmmm. I underkant på ryggen sitter en kontaktlist fastlimmad (som möjliggör att roboten kan tas ur kanadensaren). Ström och grund kom fram och lämnade kontaktlisten som den skulle. Mer av en slump upptäckte jag att när jag pillade på det stift i kontaktlisten som försåg armservot med grund så tappade jag kontakten. Ett av stiften i kontaktlisten var problemet. Efter omlödning av grundsladden på annan plats fungerar nu vänsterarmen. :P Nu är roboten uppkopplad till datorn för fortsatta programändringar för att få fram en bra paddlingsrörelse.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 7 månader sedan #3013 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu råder åter lugn och ro på gården. Skolstart pockade på uppresa till Sthlm. Genast kastade jag mig på det för framgång viktiga steget - flyter kanadensaren? - är hon rank? OK - hon flyter men väldigt djupt. Bara dryga centimetern fribord. Totalvikten är 463 gr. Min misstanke om att tyngdpunkten skulle bli för hög besannades. Robotarna är inte tillräckligt tunga i baken snarare tvärt om - de väger minimalt i nederdelen. Modellen blev så rank att den inte kunde ligga rätt i vattnat av egen kraft. Suck, stön :evil: :evil: Jag misstänkte som sagt att det skulle bli så här så hade förberett med två utliggare. Genast kunde modellen flyta själv men hon ligger väl djupt. För att det skall fungera måste det vara helt "nystruket" som seglarna säger. Utliggarna skulle måste även få bättre fästen än dubbelsidig tejp. Kanske är det på sin plats att även göra 50% (100%?) större utliggare (de är nu 70 mm). Lyftkraften blir bättre men motståndet ökar. Nu gäller det att hitta en lugn vik en vindstilla dag (vilket är ovanligt här på ön)
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 7 månader sedan #3010 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Små barnbarn älskar att vara på varvet med alla dess prylar som skall provas. Jag har därför skjutit på flyt och stabilitetstesten. I stället har klädsel till robotarna börjat se dagens ljus. Sy och klippa går bra (med eviga avbrott). Från början skulle robotarna få en skinnklädsel men det visade sig att trots tunt skinn att friktionen i armbågsleden (och i axelleden) blev för stor och servona orkade inte riktigt fullfölja rörelserna. I stället fick det bli en anorak liknade klädsel i tyg.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 7 månader sedan #2983 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu tycker jag mig se krönet efter motvind och uppförsbacke. Tyvärr visade det sig när jag började testa robotarna så drog servona tillsammans mer ström än de 500mA/robot som jag trodde skulle räcka. Det var bara att börja (alla modellbyggares favoritsysselsättning?) - bygga om. Nu finns tillgängligt 5V 5A (den enda komponenten som fanns i lådan) från 2 seriekopplade LiPo celler. Många extra sladdar blev det. Lite knepigt var det att få mera plats i lådan där Bluetooth modul och och liten mikrodator och mycket sladdar redan fanns men nu får de sällskap av ytterligare en kompis i lådan. Nu skall draglinorna justeras och sen väntar flyt och balanstest.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 8 månader sedan #2978 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu har båda fått plats i kanadensaren. Av något outgrundligt skäl fungerar de inte på plats. Den mycket gamla datorn verkar inte kunna programmera dessa mikrodatorer. Jag har laddat härför nödvändig drivrutin men det blev ingen framgång. Uppförsbacken/motlutet verkar inte ha någon ände. Måste lyfta ur kanadensaren ur varvet och in i finrummet. Där står en nyare dator som tidigare kunde programmera dessa små mikrodatorer. Nu får det bli paus ett tag. Barn och barnbarn har kommit på besök. Avstånd skall hållas men barnbarnen vill ha närkontakt. Ett svårare problem?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 8 månader sedan #2977 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nya komponenter har anlänt och blivit monterade. Inte tusan löste de problemen. Suck - återstår bara att söka svaret i bruksanvisningen (hittade ingen lösning på nätet). Rätt innehållsrik och med många möjligheter - tyvärr alltför många för min smak. Det var bara att tugga på och efter ett tag så hittade lösningen eller rättare sagt en väg som löste problemet. Kontakt mellan enheterna uppstod liksom byggarens glädje. Nu skickar den lilla fjärrstyrningsenheten koder till en "centraldator" som inte bara tar emot utan även modifierar och styr till vilken robot information skall. Varje robot har sen sin egen dator som kontrollerar servonas rörelser och även styr servonas strömmatning via ett relä. Så här långt syns allt väl för en robot. Jag lyckade tidigare knäcka ett servo (nu utbytt) genom en felprogrammering (två servo drog åt var sitt håll - en höjde armen och en sänkte samma arm). Nu skall denna robot bli uppdaterad med nya linor, ny dator och bli inkopplad till "centraldatorn".
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.297 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg