Robotroddare

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #2717 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Det där med att få ihop ett nät som täcker batteripacken var inte helt rätt. Det är för mycket hål i näten. Kanske lite färgad gasbinda skulle täcka bättre?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #2716 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Pga inställt möte hade varvsarbetaren inget att göra ett antal timmar. Ambitionen är att batteripacken skall döljas av ett fisknät. Inhandlade prov föll inte riktigt i smaken av utseendemässiga krav. Kanske göra ett själv? På försök har jag spänt upp "björntråd" i ett rutmönster. Med över 300 knappnålar och ca 30 m senare tråd blev resultatet enl bifoga bild. Nu gäller det bara punktlimma alla förbindelsepunkter. Några knutar blir det inte. Jag provade men det blev för pillrigt och svårt att få snyggt. En mikrodroppe CA-lim på varje förbindelsepunkt och det är snart klart (drömma kan man ju alltid).
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #2710 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Sakta men säkert kommer nu delarna på plats. Längst föröver sitter radiomottagaren, sen står roboten (numera möjlig att skruva fast), sen batterilådan med 4 st AAA batterier à 1000 mAh. Det gröna med en röd lysdiod är mikrodatorn som skall styra det hela och på motstående sida (lilla rektangeln) finns en spänningsomvandlare som höjer upp batterispänningen till de 9V som datorn vill ha. Längst akterut sitter strömbrytare och roderservo. Nu är jag i väntemode på en spänningsomvandlare som gör om batterispänningen till 3,3V som radiomottagaren vill ha. Det är min fromma förhoppning att jag kopplat sladdarna rätt så att det börja fungera när jag sen laddar på programmet. Nu blir det paus i byggande då jag skall resa upp till Sthlm några dagar.
Bilagor:
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #2709 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Sommaren har nu kommit till Öland - för hur länge det vet ingen. Roddbåten har trots det kommit ett par steg längre. Jag tänkte att för- och aktertoft vore bra att ha klara innan avvägningen i vatten. Dessutom blir det lättare att se proportionerna när jag skall försöka maskera batteri och servon. I fören har jag placerat radiomottagaren och i aktern sitter en på/av knapp och det blivande roderservot. Själva tofterna ligger fn under press då jag klätt dem med mahogny vilket jag hoppas skall ge roddbåten ett bra utseende. Mahognylisten längs relingen på insidan skall få en kompis på utsidan. Jag har avsiktligt undvikit att slutföra utsidan då allt pyssel på insidan med omflyttningar av båten gärna ger skador i den förhoppningsvis blivande fina lacken. Själva roboten måste nog sättas fast i båten med genomgående skruvar vilket är ytterligare ett argument för att göra utsidan sist. Jag har förstått att sommaren även kommit till Stockholm vilket jag unnar er.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #2707 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Det var mycket pyssel med att få de inre spinkiga små spanten på plats. De är någon tiondel mindre än 1x1 mm. Ett par av listerna var dessutom inte mer än 0,5x1 mm (användes bara delvis - hade inget alternativ hemma på varvet). Materialvalet kan diskuteras. Utan ångkokning går listerna av mycket lätt. Det som var mer besvärande var, att de även som torra var för mjuka. Detta gäller även borden. De klämmor jag använder skapade gropar i trät (klämmorna var för kraftiga - om man inte hade något mellanlägg) Använder man tex en nagel när man skall limma fast listerna uppstår lätt en grop efter nageln. Eftersom jag aldrig tidigare byggt en klinkbyggd roddbåtsmodell så ser jag detta som ett övningsexempel. Uppstår behov av ytterligare en roddbåt tror jag mig ha nödvändig erfarenhet (man blir dock aldrig fullärd).
Nu står på tur att göra en avvägning i vatten hur att placera robot, servon och batterier samt diverse elektronik för att få rätt balans på båten. Batterierna är ett problem. Jag kan ha 4 st AAA batterier som är på 1000mAh. (Möjligt alternativ är torrbatterier). Detta är den lättaste och minsta varianten, ca mellan 40 - 50 g. Det är svårt att säga hur mycket ström servona drar. Amperemätaren hinner inte riktigt med när servot drar. Två Li-batterier är ett alternativ. Ger i stort sett samma energimängd som 4 st AAA batterier. Det som är önskvärt är 2 st av dessa nya runda LiPo batterier som ger 2700mAh/st men å andra sidan väger 2 st runt 100g. De är dessutom tjockare och längre än AA batterierna - men så ger de oxå mer energi. Fn lutar det åt att satsa på den lätta varianten och se hur lång gångtid som erhålls. Blir den alltför kort - ombyggnation(?) eller bygga ny roddbåt(?)
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 10 månader sedan #2700 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Att man aldrig lär sig! Visst - dessa servon var billiga och fungerar än så länge bortsett ifrån att sladdarna i infästet till servot tittar fram utan isolering. I väntan på fjädrar ägnade jag mig åt och att testa olika sekvensen av händelser för att få rodden att bli bra. Tyckte att när jag tog i roboten att höftservot var märkligt varmt. Vid närmre kontroll visade det sig att servots sladdar kom i oisolerad kontakt (utanför servot) med varandra när kroppen bockades framåt. Det var bara att plocka fram den minsta stjärnmejseln och skruva isär servot. Det visade sig att tanken nog varit, att sladdarna skulle klämmas fast när höljet skruvades på. Någon hade nog mätt fel för lade man tillbaka sladdarna och skruvade ihop så gick sladdarna utan problem att dra ut. Minsta krympslangen värmdes dit och klämdes fast ordentligt när höljet åter skruvades på. Saken var löst. En punkt att vara uppmärksam på om batteriet tappar kapacitet alltför fort eller om det blir varmt. Det är svårt att hitta rätt fokus med telefonen vid närbilder men förhoppningsvis illustrerar bilderna problemet.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.251 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg