Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Robotroddare

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2729 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
När det visade sig att roboten inte klarade hanteringen av årorna på ett bra sätt återstod bara att bygga om igen (för vilken gång i ordningen?). Det där med återgångsfjädrar var ingen lyckad lösning. Kraftfulla fjädrar som drag tillbaka med kraft innebar att servot fick slita hårt. Nu har jag byggt om roboten enligt principen "pull/pull". För att slippa dra om linorna valde jag alternativet skarva med "björntråd". Kanske inte så vackert men å andra sidan så är det lättreparerat. Dyneema tråden är minst sagt hal som en ål. Visst gåt det att slå en knut på den men å andra sidan går knuten lätt upp om man ökar belastningen. Jag har inte provat pålstek som låser mer ju mer belastningen ökar pga de små längderna av tråden som finns tillgängligt på modellen. För att säkra tex en fjäder lägger jag dyneema tråden i ett "U" och sedan lindar jag ihop "U"-et med sytråd, ruggar upp dyneema tråden i ändan och sätter en droppe CA-lim över alltihop. Det har fungerat bra. Fjädrarna var av klena dimensioner i materialet (0,2-0,3 mm) så det hålet gick inte att använda. För skarvningen knöt jag in björntråden före den limmade delen. Björntråden har en hållfasthet på runt 5 kg så för detta ändamål räcker det bra. Tråkigt nog behövs för denna ombyggnad en omprogrammering. Idag kan roboten igen ett årtag men vissa rörelser behöver finputsas för att åran inte skall lyfta ur årklykan mm.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2727 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Som lite omväxling till pillet med att få roboten att ro har den lilla roddbåten nu fått ett roder. Roderlinorna är ännu inte monterade. Rodret behövs då det visade sig att få roddaren att på kommando bromsa på ena sidan och ro på den andra var knepigare än jag trodde. Nu nerlagt till förmån för ett roder. Havsgående roddbåtar behöver ett roder annars kommer de lätt ur kurs i dyningarna. Nu är det bara lite förbättringar av färgen på vissa ställen som behövs och så skall träårorna formas. Sen är roddbåten klar. Roboten behöver mer pyssel. Fjädrarna som var lagom spända när inte årorna var på plats tycks nu behöva modifieras för att vissa rörelser skall kunna genomföras på ett bra sätt.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2726 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Denna lilla fortfarande huvudlösa robot har inte en aning om vilka utmaningar och faror som väntar när han skall ro en roddbåt på det stora stora havet. Idag kör han sitt motionsprogram för att mjuka upp sina leder inför nästa stora test - att koordinera rörelserna på samma sätt som mänskliga roddare så att båten går framåt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 8 månader sedan #2725 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Efter lång väntan (från slutet mars) kom så huvudet på min gode vän. Huvudet skall vara den roende robotens. Dröjsmålet berodde på att han som skulle skriva ut det hade fått dödsfall i familjen i Chile. Nåväl så här kan det gå när man inte har kontroll på alla delar i processen. Huvudet mäter 34 mm från mössan till under hakan. Det skall vara runt 24 (23-25) mm. Han glömde nog bort vad jag sagt efter en så lång tid. Nytt mindre huvud beställt. Huvudet är utskrivet i färg vilket gör att de måste sprejas med fixativ och sen halvmatt klarlack. Är trots allt sugen på att skriva ut en version i annan plast (vilken?) på någon lämplig 3D-skrivare. Kunde vara kul att prova att måla. Tycker även att ytfinish´en inte är så bra som jag tycker den borde bli. Behöver nog sätta mig in i detta i mer detalj.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 9 månader sedan #2724 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Nätet som anlände var omöjligt att klippa och svårt att skära. Blev inte tillräckligt bra. Kommer att låta fisklådor dölja batteripacken. Lagt en liten durk för att dölja sladdarna istället. Passade på att prova hur det skulle bli med utrymme för benen. Låren lindade med sytråd för att annars var det mycket svårt att sätta på byxorna.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 9 månader sedan #2722 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Ja - nu är midsommarveckan över. En pensionär behöver välbehövlig paus vila efter besök av barnbarnen under midsommarveckan. Jag har glömt/förträngt vilken febril aktivitet två ytterst aktiva små barnbarn innebär. Även "varvet" skulle gås igenom i minsta mutter. Numera är det svårt att hitta i den nyordning som uppstod.
Nu har jag tagit tag i problemen med roddbåten. Nya förslag på täckningen av batteripacken har provats - ingen har blivit riktigt bra. Svårt att göra ett nät som är följsamt nog. Har hittat ett nät på nätet(!) som kom med posten idag. Vi får se hur det blir.
Istället har jag satsat på att dölja servona med fisklådor. Fisk att lägga i är beställd och kommer så småningom från Thailand. Nu gäller det att försöka dölja robotens underrede och få fast delarna.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.303 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg