Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 10 månader sedan #1184 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Bygget går så sakteliga framåt. Nu har spanten klätts med 2 mm balsa och skrovet fått för och akter från en 50x50 mm balsastock. Skrovet har slipats och spacklats osv till en acceptabel form och finish med Polyfill. Balsaleverantören hade en variant av ultralätt karaktär som var mycket lättslipad och kunde läggas på i tjocka lager (upp till en cm). Nackdelen (?) var att denna Polyfill endast kunde målas över av akrylfärger. Ingenting om hur den reagerade på epoxi varför jag gav skrovet en omgång akrylfärg från en gammal sprayburk för att ev skydda detta mycket lätta spackel. Idag, denna högsommardag på Öland, har allt fått sig ett grundlager av epoxi utan att några konstigheter visade sig.

Solcellerna mättes i början på maj och som förväntat producerade de liggande cellerna ca 970 mA vilket var en klar förbättring i förhållande till de 830 mA som erhölls en månad tidigare. Det verifierar att de liggande cellerna är mycket känsliga för solhöjden. Eftersom solhöjden varierar med klockan under dagen så uppstår klara drifttidsbegränsningar. Sen beror det naturligtvis på mycket ström som krävs för att förflytta modellen i rimlig fart. Den som lever få se.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 11 månader sedan #1179 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu har arbetet avancerat och skrovet har fått en för som är gjord från 50x50 mm balsa. Att skära till den grova formen var inte så svårt. Med hjälp av en Dremel med sandpappersrulle gick det att få till en grov närhet till hur det kan bli. Att slipa balsan med Dremel´n resulterade i massor med fint damm. Tur att jag är på Öland och hustru är fn i Sthlm. Hela verkstaden och kläderna är fulla med fint balsadamm.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 11 månader sedan #1153 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Solen skiner på Öland och man börjar ana vad som komma skall. Varmt i lä men kalla vindar sveper annars över ön. I verkstaden (där det alltid är varmt och skönt) har det sågats i 4 mm björkplywood efter det ritningsunderlag på spanten som jag gjort och skrivit ut. Eftersom det är första gången jag gör "på dette vis" skall det bli spännande att se hur nära originalets skrovform det blir. Efter spantresningen och hoplimning tycker jag att man kan se likheter. Nu väntar klädsel med 2 mm balsa och två lager glasfibermatta.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 11 månader sedan #1125 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu börjar det klart gå mot ljusare tider och därmed har min modellbyggarverkstad flyttat till Öland med positionen 57 grader 18' och 47,77'' N och 17 grader 01' och 38,31'' Ö.

Spantritningarna till huvudskrovet har gjorts efter bästa förmåga i Inkscape med bilderna på nätet som underlag. Nu är det dags att börja såga ut spanten. Här slipper jag de eviga kommentarerna om hur mycket jag skräpar ner.

Solcellerna som monterats på alu-plåt har fått komma ut i friska luften och se fullt solsken för första gången. 2x36 celler à 0,5 V och 400 mA har seriekopplats till 3x12V. Dessa tre 12V grupper har sen parallellkopplats vilket nominellt bör ge 12v och 1200 mA. Med "spänning" riktade jag de 72 solcellerna mot solen och kopplade in voltmetern. Till min glädje kunde jag läsa av 15V och 1190 mA. Solceller ger alltid en högre spänning när de är obelastade som i detta fall. Under en kvart föll spänningen till 13,5V och solcellerna blev markant varma. Solen och strömmen gjorde väl sitt till uppvärmningen. Detta är en svaghet hos dessa solceller. Effekten sjunker med tilltagande värme. De 1190mA är kortslutningsströmmen och den är något högre än vad som kan erhållas under normal belastning. Tråkigt nog för effekten skall solcellerna ligga ner horisontellt på modellen och när testriggen lades ner på marken erhölls markant lägre värden, 13,5 V och 830 mA. Dessa mätningar gjordes den 1 april med en ungefärlig solhöjd på 36-37 grader. Redan den 1 maj står solen ca 10 grader högre och jag förväntar mig att den 30% skillnaden minskar markant. Som jämförelse kan nämnas att solhöjden är 54 grader den 1:a juni och 56 grader den 1:a juli. Nya mätvärden kommer till sensommaren.

Förhoppningsvis kommer jag upp till 1000mA för de 72 cellerna vid högre solstånd. Dessa 72 celler utgör hälften av modellens 144 celler så runt 2 A verkar möjligt att nå. Om detta är tillfyllest för att driva modellen är för tidigt att säga. Totalt får det rum 156 celler på modellen. Dessa extra 12 kan öka varje 12 V grupp med 0,5 V. Det är så att det rekommenderas att till varje 12V grupp kopplas en diod som i sin tur sänker spänningen med 0,5 V.

Nu blir det till att såga ut spanten
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
8 år 1 månad sedan #1050 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Den mobila kommandobryggan finns beskriven i min bygglogg "Konstruktion och byggande av HMS VISBY". Den hade mycket väl kunnat bli som en app men jag tyckte det skulle bli lite plottrigt att få in så mycket information i telefonen och utföra så många styrfunktioner som jag önskade på en så liten yta. Kanske kan det i framtiden bli något att sysselsätta hjärnan med men då för en Ipad.
Åke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 1 månad sedan #1047 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Ett helt otroligt projekt... :woohoo: Själv har jag gjort många elektroniklösningar av skilda slag, mest med microprosessorer. Men något navigeringssystem har jag aldrig provat på. Skall bli spännande att följa detta. Faktiskt kanske mer elektronik än modellbygge... ;)
Den "mobila kommandobryggan", finns det en app till telefonen för den eller skall du bygga en egen låda?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.301 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg