Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 6 månader sedan #1344 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Efter en båttur (IRL) i Stockholms södra skärgård med halvdåligt väder och hård blåst och ett par omgångar gäster på gården har modellen fått lite uppmärksamhet igen. Den andra pontonen (den första och huvudskrovet är klara för sprutmålning) har nu fått sitt första lager av epoxi och glasfiber. Mycket spackel (med efterföljande slipningar) har gått åt för att få pontonen hyfsat snygg i formen. Även den blivande cockpiten har fått sig ett lager epoxi och glasfiber.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 7 månader sedan #1311 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Det har varit en mångfald riktigt svettiga dagar här på Öland. Skeppsvarvet i husvagnen inget undantag. En ponton är färdig och nu är det ytspackling/slipning som gäller. Spackling/slipning, igen och igen men denna gång med Polyfilla lättviktsspackel. Verkligen lättslipat och lätt. Kan läggas upp till 10 mm men då får man vänta till nästa dag innan slipning. Tunt lager torkar ganska fort (1 timme).

En plugg till cockpit/styrhytt har börjat se dagens ljus. Skall få sig epoxi och glasfibermatta i samband med att den andra pontonen skall få samma behandling.

Hoppas alla båtar fått vara i sjön (i alla fall de som lämnat varvet) denna sommar och åtminstone på Öland har inte många regndroppar hindrat sjöfarten.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1293 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
En ponton är i stort sett klar för slipning/spackling. Sladdar till servo och motor är utdragna genom stöttan. Den främre stöttan är klar men inte fastlimmad då det kräver att pontonen fixeras i rätt läge så att pontonens stötta passar exakt till skrovets stötta. Den andra pontonen skall få sin motor/servo-låda fastlimmad. Av bilden framgår urspårningarna för roderlänkaget och fästen för bågen som skall utgöra skydd och fäste för rodret. Ett undre fäste för rodret kommer att limmas fast i botten på pontonen efter glasfiber/epoxi behandlingen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1292 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Jag hade tänkt att inte sätta propellrarna under pontonerna utan längst akterut på pontonerna. Ligger de och rodret under pontonerna kommer de att utgöra stöd när modellen ligger på land. Inte helt lyckat. Propelleraxeln kommer att lämna pontonen ca 4 -5 cm under vattenytan. Det gör att en mindre propeller vore bra. Tanken med 40 mm´s propellrarna var att jag skulle se till att bygga så att en stor propeller fick plats. En mindre får då alltid plats. Kanske två 20 mm´s propellrar med samma stigning som de jag har (typ A?) skulle räcka? Eskader har 6200 resp 6201. Vilken stigning de har är obekant. Liten propeller borde kräva mindre ström än en större.

Om man antar att modellen för en skalariktig fart bör uppnå drygt 0,5 m/s (ca 5 knop) så innebär detta ca 30 m/min. Om motorerna går på 1000 rpm och har en stigning på 3 mm skulle detta innebära att modellen teoretiskt skulle förflytta sig 3 m/min. Vid 10000 rpm skulle skalariktig fart uppnås - eller... Vad har en modellpropeller för verkningsgrad? Vid mycket låga varvtal kanske det ligger nära teoretiska beräkningar men kavationen borde göra att verkningsgraden sjunker dramatiskt vid ökat varvtal.

Jag kommer att skaffa ett par 20 mm´s och prova. Eftersom modellen kommer att bli utrustad med bla GPS och kontinuerlig mätning av motorernas strömförbrukning och spänning kommer jag att kunna få fram hur många Watt som krävs för en given fart med de två olika stora propellertyperna.

Solen skiner och det är varmt och skönt och det är mycket spackling och slipning innan det är dax för att prova propellrarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 8 månader sedan #1291 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Det låter lite onödigt stort för det blir väl två såna, en i vardera ponton?

Min Hälsingborg väger 6kg och drivs med lätthet med en fyrbladig 35mm-propeller, dock lite större stigning än din.

Jag gissar att två st 30mm skulle räcka. De ska ju få plats under skrovet också, med vinkel likt nedsticket på halvplanande fritidsbåt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1290 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Originalet hade en fyrblaldig ganska plan ytskärande propeller vilket framgår av vissa bilder på Turanor solar planet. Denna propeller visade sig vara helt galen då den i havssjö med dyning då och då vispade runt i luften. Konstruktören har fått lida mycket hån på nätet för denna till synes tokiga idé. Denna del på båten byggdes om för några år sedan. Hur propellern ser ut idag vet jag inte då den ligger under vattnet.

Propellern jag har är köpt från Scandinavian hobby och är av tyskt härkomst enligt etiketten vad jag kommer ihåg. Den ser ut enligt bilderna.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.234 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg