Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 4 månader sedan #1456 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu närmar det sig vinterns utmaning, en eller flera solföljande mojänger på modellen. Innan detta kan börja måste dock GPS datat finnas tillgängligt, inte bara på datorskärmen utan även finnas i register i processorn så att man kan räkna med resp data. Efter mycket studier i ämnet på nätet har jag lyckats hitta ett program som jag kunde bryta ner och plocka ut den GPS info jag önskade. Jag har dessutom lyckat få modellen att sända önskat data till den mobil kommandobryggan (numera omdöpt till styrhytt) och visa upp datat på mobila styrhyttens LCD displayer. På bilden kan man utläsa att för närvarande syns på översta displayen genererad spänning från solcellerna och strömstyrkan. 2:dra raden Batterispänning och strömförbrukningen. Andra displayen från ovan visar 1 = satellit fix, 1 = kvaliteten på signalen och antalet satelliter som syns (inomhus på arbetsbänken) = 6. Därefter visas modellen fart över grund i m/s = 0 (dvs stillastående vilket är önskvärt för stunden). Undre raden visar modellens kompasskurs (206 grader) och därefter motorernas strömförbrukning. När inte mycket ström dras varierar strömförbrukningsvärdena lite av sig själv. Jag skall se om detta problem går att lösa senare. På tredje displayen visas latitud och longitud där modellen befinner sig. Positionen är i stort sett rätt (ca 10 m fel) om man jämför med Google Earth. Å andra sidan är ju värdena baserade på endast 6 satelliter. Den sista displayen är tom men där skall visas waypointdata som distans till, tid till mm. Detta får bli en senare övning då jag innan dess måste "refresha" skolgeometrin avseende vinkelberäkningar och avstånd.

För att få de solföljande mojängerna att hitta solen behöver jag inte bara en tabell ang solhöjden utan även klockslag och datum (vilket man får ur GPSen). När modellen svänger, svänger även kompassen vilket skall användas för att hålla mojängen i position.

Nöjd med de resultats om uppnåtts stänger jag nu ner verksamheten för dagen för att ladda mina, styrhyttens och modellens batterier. Dvs lite paus vila för alla.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 4 månader sedan #1455 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Dina eltekniska utmaningar och framsteg är minst sagt IMPONERANDE.

Jag själv har som bekant en tendens att snöa in på analoga detaljer som nitskallar och kulörteori, men har viss aversion mot sladdhärvor och programmering....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 4 månader sedan #1452 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
De senaste veckorna har varit intensiva. Hela varvet i husvagnen skulle packas ner och optimeras för att gå in i bilen tillsammans hustru, vovve och diverse annat för att köras upp till Sthlm. Väl på plats i Sthlm skulle varvet packas upp och de olika delarna på solcellsbåten monteras på plats. Tanken var att den skulle kunna visas som fjärrstyrbar och att jag skulle kunna illustrera på mobila kommandobryggan att solcellerna åtminstone gav några volt. Nu räckte inte tiden riktigt till för detta utan den fick visas upp som det byggprojekt den är. Under de senaste dagarna har viss framgång nåtts, så nu kan data från modellen visas på kommandobryggan. Det hela är ännu inte riktigt klart men principen fungerar. Jag hade tänkt att fjärrstyrning och uppvisning av önskat data skulle vara klart innan jag drar igång med vinterns utmaning. Solföljande enheter på ett rörligt föremål som en modellbåt som ger mer energi än det förbrukar. Inte nog med det - det bör ge ett par ampere för att vara till glädje för byggaren. Alltnog - den som lever får se. Tillsvidare får jag nöja mig med de många som gav beröm och uppmuntran på mässan. Detta gällde både Visby och solcellsmodellen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 5 månader sedan #1414 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Efter mycket slipande och bytande mellan olika färger, togs beslut på varvet en eftermiddag med styv kuling ute, att vattenbaserade färger går inte, i mina händer, att få ett bra resultat med om man penselmålar. De torkar för fort på ytan och blir inte genomtorra förrän efter alltför lång tid (veckor). Överdelen på pontonerna som målats med pensel i flera lager utan att bli riktigt bra, har fått sig en avslipning med 400 papper och får så duga. Underdelens färglager slipades av (så gott det nu gick) och målades med två lager matt Humbrolfärg (nr 33) med hyfsat resultat. Pontonerna är nu monterade på skrovet. Propellern har blivit bytt till en mindre modell. Det egenkonstruerade rodret har monterats. Problem uppstod dock när roderlänkaget skulle monteras. I de rör som lagts in i pontonen för länkaget hade färg sugit sig in så långt att ett borr inte räckte att få ut det. Ej heller har jag lyckats "gnaga" ut det. Jag får beställa en mindre dimension så att rodersevog inte behöver jobba så hårt. Nu gäller det att börja koppla ihop styrelektroniken, som vilat i sin låda under ca 1 år, för att se om jag kan få det att fungera. Resultatet kan beskådas på onsdagsmöte i början av november och på hobbymässan.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 5 månader sedan #1397 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Radarsprejen är nu slut (jumboburk). Jag har gett upp efter upprepade attacker av dessa flygfän som tycks ha ordnat sin vinterbostad i vedboden. Hur de överlever Radarn kan man gissa. De flyr in mellan vedpinnarna skulle jag tro. När sen jag dyker upp i boden förstår de kanske att nu är det säkert. I vilket fall som helst så penselmålas nu pontonerna på varvet i husvagnen. Snart klart. Medans färgen torkar har jag börjat installera elektroniken. Det här kortet innehåller reläer, 5V power supply och närmast kameran tre kretsar för att mäta hur många ampere olika saker drar. Motståndsbryggan för mätning av spänningen syns knappt
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 6 månader sedan - 7 år 6 månader sedan #1388 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Testa att grunda med Radar eller Myrr :-(
Last edit: 7 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.296 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg