Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1527 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Innan julafton kom på tre dagar de byggbara Alu-profilerna från Holland under beteckningen MakerBeam. De består av 10x10 mm stora Alu- profiler med en skåra på varje sida. I skåran passar en specialskruv till vilken en M3 mutter passar. Sen finns det en massa specialdelar, som fäste för stegmotor, fästen för servon mm. För mig som vuxit upp med Meccano slogs jag av likheten men detta är på nivån ovanför. Denna julklapp till mig själv blev julens sysselsättning. Av bilderna framgår den nya versionen av solsökare och solfångare. Stadig och bra men jag skulle behövt en ringnyckel för M3 mutter men har inte lyckats hitta någon. Något tips?

Även elektroniken har fått en mer ordentlig hopkoppling. Nu väntar jag bara på bla en realtidsklocka till mikrodatorn så att jag vrida och höja/sänka solfångarna alltefter solens förändringar under dagen. Jag väntar även på kuggremshjulen, ett värmetålig epoxi för att fästa värmeupptagningsknoppen med beteckningen JB Weld, grövre mässingsrör i tumdimension, servona och mer mässingsprofiler från Ironbill. Intet är som väntans tider !!!

God fortsättning!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1525 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Kuggremmarna kommer från Canada men gasbrännaren är är inlånad utan större motstånd från kökets maestro. Min vanliga är kvarglömd på Öland. Jag har en hållhake på maestro, jag är nämligen den som har gas och kan fylla brännaren. Jag har dessutom lovat att nästa gång det blir brylepudding skall jag se till att den är fylld med gas och inte bränna sockret för hårt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 3 månader sedan #1523 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
? Får du kuggremmar eller gasbrännare av frugan? ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1522 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Med hjälp av de goda råden och idéerna har jag nu fått till en "värmeupptagningsknopp". Den är kallhamrad mot en grop i bly som mothåll. En botten till knoppen tillverkades av 0,5 mm mässing i vilken två hål (för rören) borrades. Därefter löddes alltihop ihop. Efter lite puts med filen uppstod resultat enligt bilden. Lite större diameter än jag ville men den passar. Sprittät är den - så den får duga.

Nu gäller det bara att åstadkomma 5 st till. Tycker att gropen i blyet ser anfrätt ut redan men till nöds kan jag ju kanske gjuta om den. Går detta inget bra så får jag nyttja Hasses generösa erbjudande och ta till proffsgrejorna.

Nu lackar det mot jul med besvärande nödvändiga pauser i arbetet. Imorgon kommer dessutom byggbara alu-lister från MakerBeam som skall utgöra fundamentet i den nya konstruktionen. Kuggremshjulen är på ingång från Canada och dyker förhoppningsvis upp i mellandagarna (beror väl på om de fastnar i tullen eller ej).

Jag tar nu tillfället i akt och önskar alla en GOD JUL!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1521 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Tack Anders för dina kloka råd!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 3 månader sedan #1520 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Kopparplåt (och för den delen även silverplåt) brukar man göra mjuk genom att glödga. Man värmer mellan bearbetningarna sedan formar man tills plåten känns stum och hård. Då glödgar man igen. På så sätt slipper man (oftast) sprickor. Du skulle kunna glödga först sedan banka ner kulan delvis, glödga igen och forma färdigt. Metoden med kula och sänke av bly bör vara helt ok. Den används ibland i silversmide för udda former även om Hasses sats är bättre för just kulor.
Lycka till

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.266 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg