Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 11 månader sedan #1756 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
De som misstänkte att solmodulen inte skulle duga att samla solenergi får delvis rätt. Vårsolen åstadkommer fyra punkter med hög värme men den cirkulerande oljan blev efter en halvtimme knappt mer än 40 grader. Omgivningstemperaturen 2-3 grader plus. Det är för lite! Avkylningen fick större betydelse än jag trodde med denna utformning. Jag skall prova några andra utformningar och samla in mer solenergi (använda större yta). Solmodulen ställd åt sidan för stunden i avvaktan på nya idéer.

Under tiden pågår omprogrammering av mikrodatorerna i Solaris. Insamlandet av GPS och kompassdata är nu lagt på en separat slavmikrodator. Processandet av kompass och GPSdata tar sina 1,5-2 sekunder och det stör radioflödet av info mellan den mobila kommandobryggan och modellen om det sker på samma mikrodator. Dessutom skall jag försöka koppla ihop huvudmikrodatorn med en Bluetooth modul så att kan programmera in bla olika way-points med hjälp av telefonen.

Dessutom skall jag byta ut motorerna till några pyttesmå strömsnåla nerväxlade motorer med ett max varvtal på 2400 rpm.

Detta kan ta sin tid men våren har ännu inte mer än stundtals kommit till Öland så det finns mycket tid till både programmering och bygge. Hoppas att fler än isbrytande modeller kan sjösättas vid vårdoppat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #1626 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Tack Anders för ditt klargörande. Skönt att det finns de som kan. Jag har upprepat försöken med den elektroniska kompassen men då på runt en meters avstånd från modellen och verktyg. Då blev responsen mer linjär. Jag skall montera kompassen i nosen på modellen vilket blir knappt en meter från den största boven - stegmotorn. I detta fall spelar det kanske inte så stor roll. Den skall mäta modellens kursförändringar. Förändringens riktning och storlek skall räknas om så att solfångarna håller sig riktade mot solen hela tiden. Om det går under gång! När det väl blir dags för att köra i sjön kan jag jämföra med GPS kursen. En stillastående GPS utan korrigering har ingen stabil kompassrikning men under gång erhålls ett bra värde. Det borde vara möjligt att få processorn att korrigera om det behövs.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #1625 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Magnetfält kan skärmas med hjälp av ett magnetiserbart material. Någon form av järn bör fungera. Avsikten är att magnetfältet sluts genom det omgivande järnet och på så vis minskar i utbredning. Inom elektroniken skärmade man förr radiotransformatorer med något som heter my-metall som skulle vara extra effektivt.
Med många motorer ombord är det kanske enklast att sätta kompassen i en sluten plåtburk.
Annars kan man prova att sätta en bit järnrör runt motorerna. Eventuellt måste du såga en slits i röret för att hindra virvelströmmar i röret. På fartygskompasser monterade man små magneter som ska motverka fartygets magnetfält.
Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #1622 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Har inte riktigt förstått hur man skärmar av magnetism. Det enklaste är att se till att vara så långt borta som möjligt från källan. För mejslar och annat finns speciella avmagnetiserare.

I ett försök att närma mig it-världen fullt ut har jag lagt upp ett ännu inte komplett bildspel på youtube. Är detta ett sätt att föredra för en bygglogg?



I väntan på vårsolen, Åke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 2 månader sedan #1614 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Åke, du fortsätter att imponera med din specialitetskombo programkod o mekanik!

Hur skärmar man magnetism?

Kanske får det i slutändan bli det så att jag törs navigera nära dig bara om det är mulet ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #1602 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu är lilla solmodulen hopsatt och fungerar. Nu gäller det bara att överföra tankarna hur att få den att fungera till programkoder. En stötesten har dykt upp - den elektroniska kompassen. Det är en mycket känslig liten sak. Man skulle kunna säga att den är lika känslig som en gammal hederlig kompass. Gillar inte alls att det finns en stegmotor i närheten. Ej heller andra järn saker mm. Tom små skruvar som satts på plats av magnetiserad bit ger utslag. Under förflyttning till nya platser med större avstånd till metaller och stegmotor lyckades jag få den att sluta att fungera. Ny är beställd - ny väntan. Nya försök väntar troligtvis på sjöfartsmuseet. Av bilden framgår tydligt de stora störningarna som uppstår i närheten av annan elektronik vid användning av elektronisk kompass. Säkerhetsavståndet verkar vara runt en meter - får utvärderas noga.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.285 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg