Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Mariefred i skala 32

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #3100 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Och, missade nedan... har ju 3-d printat hela taket med alla dess plåtar a korrugerad plåt... ni som sett henne IRL tidigare har sett ett fanertak...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
3 år 4 månader sedan #3099 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Har faktiskt byggt en del på Mariefred, även om jag varit tyst här... Skickar bilder på henne när jag i stort sett är klar med övre däck, tak och annat som hör till överdelen.
Har gjort en hel del 3-d print, som hela rodermekanismen (var i fel skala på delarna som följde modellen) uppläggstrall och ställningar till livbåtarna, livkransarna, Livbälteskistor (syns nog inte), ventilerna mm. Kanske blir det en utförligare beskrivning om ett tag i vår eminenta tidning ;)
Nu återstår lite arbete med nedre delen, fördäck mest där det skall in lite detaljer, reling etc. Kanske försöker jag även förbättra roderutslaget, får fundera på det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 10 månader sedan #2960 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Mariefred i skala 32
Ja, exakt så, åke o kristian! Man provar sig fram.

Jag har nog kladdat på 1 kg spackel på ms Gotland... och slipat bort 0,95 kg och därutöver flrsvann 0,3 kg bordläggning .... :-@

Testa, göra om... tålamod!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 10 månader sedan #2956 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Mariefred i skala 32
Jag tror att många skalabåtsbyggare har stor erfarenhet av att riva och bygga om. Man skulle nog kunna säga att det är karakteristiskt för dessa byggare. Inte roligt att behöva riva vad som mödosamt knåpats ihop men tillfredsställelsen blir desto större när det blir precis som det man vill uppnå. Jag tycker det ser bättre ut nu. Snyggare med den lilla rundningen på takstödet med knä för sittplatserna. Kommer nog bli mycket bra

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
3 år 10 månader sedan #2955 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Det är en hel del som hänt som jag inte redovisat ännu. Vid körningen i Gullringen hade jag fått Maja i ordning så att jag hade byggt upp övre däcks tak med byggsatsens metod, att göra stolpar av pianotråd. Detta var väl kanske ok, om sofforna som rundade akterdelen hade gått att få till på ett bra sätt, (jag gjorde ju nye, egna soffor för nedre däck.
Men samma metod skulle inte bli bra här. På orginalbåten är stolarna och soffställningarna gjorda ihop, så sofforna kaan stå alldeles ute vid relingen.

Så jag rev ner vad jag hade gjort och började om med att tillverka stolpar, limma på soffornas säten (laserskurna) och sedan montera bänkens sittribbor.

För främre delen använde jag mässingstång 1 mm, och lödde i korsningarna.

Bilaga ej funnen

Bilaga ej funnen

Bilaga ej funnen

Bilaga ej funnen

Bilaga ej funnen

Bilaga ej funnen

Bilaga ej funnen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
4 år 3 månader sedan #2870 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Tackar! Jag gjorde lite liknade sökningar men utan bra resultat....
Men så tänkte jag att om jag skriver lite här så kommer säkert nåt tips från Hasse...:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.288 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg