Mariefred i skala 32

Mer
6 år 2 månader sedan #2187 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Mariefred i skala 32
Att laserskära ply var ju riktigt smart!

Kikade på företaget du anlitat.
Kan du ge lite bakgrund till varför du anlitade just dem?
Kostnad per yta?
Leveranstid?

Jag funderar nämigen på att låta laserskära hyttsidor till mitt nästa bygge ms gotland (73).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2186 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Så dags att avrapportera lite...
Salongerna (som de kallar på originalritningarna) har fått lite dörr och fönsterkarmar. Jag har använt plastribbor från Evergreen. Sedan har jag målat och lackat alltsammans.



För att få snygga fönsterkarmar ritade jag dessa i CAD och ställde laserskurna från Smidyo. Dessa betsade och lackade jag,limmade på klar styren och skar ut, passade in i öppningarna och limmade på plats.


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2185 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Att rita nåtningen var kanske en bra idé, tack Hans! Jag skall göra några provbitar får vi se.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 2 månader sedan - 6 år 2 månader sedan #2182 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Mariefred i skala 32
Ja minsta vikt uppåt är av största vikt (!).

Två förslag....
1. Kan du med välvässad stiftpenna rita direkt på underlaget dvs direkt på träkonstruktionen (golvet)? Sen betsa med blaskig bets, lite olika mycket på olika plankor?
2. Habo Hobby har trälister från 0.5x1mm och uppåt. Betsa listerna innan du limmar. Sen betsar du igen efter, då förstärks skarvarna.

Bilagor:
Last edit: 6 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2181 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Tack Åke och Anders för tips. Jag har på nedre däck "nåtat" som Eskader tipsat om. Det brev väl lite si och så... Grundfillern vill naturligtvis inte hålla sig helt från kanterna, och blockerar därmed även tuschpennans färg. Jag fick komplettera på kanterna med svart akrylfärg... (se däcket lite längre ner i flödet)
Arken med färdiga har jag funderat på, går åt 2 st, så 400 kr. Vore OK om de var lite tunnare. 1 mm bygger en del, och hade jag tänkt igenom innan jag gjorde färdig salongerna för övre däck hade jag kunnat göra dessa en mm lägre, men jag är rädd att det blir riskabelt att börja kapa dessa nu när de är färdiga. Bilder kommer snart.. :)
Det är nämligen så att jag har förstått att Mariefred-modellen har en tendens att vara lite rank, så jag är försiktig med höjden.
Jag har inte bestämt mig ännu vad beträffar däcket, men tror nog att det "caddade"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2178 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Mariefred i skala 32
5o mm breda däcksplank skulle bli ca 1,5 mm. Finns att köpa men det blir många lister. Eskader har även "färdiga" däck. antingen tunn plywood med frästa spår eller laminerade ribbor som sågats till tunna skivor.
Se www.eskader.se/sv/33-virke .
Det kan tyckas dyrt men ribborna kostar också. Att rita tror jag ser mindre autentiskt ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.265 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg