Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Ersätta borstad "high-torque" motor med borstlös

Mer
1 vecka 2 dagar sedan #2858 av Christer Eklund
Svar från Christer Eklund i ämnet Ersätta borstad "high-torque" motor med borstlös
Motorspecen säger inget om vad motorn kan ge, den säger bara vad motorn tål. Vad motorn ger i en viss applikation beror på vilken propeller den driver, vilken ack som matar den och vilket reglage som styr den. Max uttagbar effekt beror på totala resistansen i systemet ack- reglage- motor. Lågt motstånd i alla delar betyder mycket effekt utan att grejorna blir överhettade. Det är propellern som begär (kräver) effekt från acken, motorn tvingas att omvandla den till vridmoment och varvtal och regulatorn styr ner effektflödet till vad vi vill ha för ögonblicket. Med samma propeller och ack drar den nya motorn ungefär lika mycket effekt som den gamla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
1 månad 4 veckor sedan - 1 månad 4 veckor sedan #2830 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ersätta borstad "high-torque" motor med borstlös
Jag testade att ersätta med borstlösa 345z från Graupner, en outrunner med diameter 35mm. Jag gissar att den har jämförbart vridmoment som den borstade motorn, vars rotor väl är ca 35 mm (42 mm ytterdia på höljet).

Den tål 11,1v men jag matade med 7,4v LiPo. Helt enkelt eftersom samtliga andra båtar i min samling går på 7,4v.

Färjan gick lätt upp i plan, och färdades riktigt snyggt redan på halvt gaspådrag!
Enligt specen drar motorn max 35A, så det betyder väl att effekten då är 7,4 x 35 = 259W.

Bilagor:
Last edit: 1 månad 4 veckor sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 månader 4 veckor sedan - 2 månader 4 veckor sedan #2800 av Hans Annell
Jag köpte en Graupner Condor 9 vattenjetfärja i våras. Jag funderar på att byta till borstlösa motorer för att öka körtiden.

Idag sitter där 2st borstade med bra lågfartsegenskaper: speed700bb-turbo à 9.6v 15A dvs 150W markerad i bild nedan).

1. En borstlös är ju mer effektiv (högre verkningsgrad).
Vilken W rekommenderas för motsvarande borstlös?

2. Bef motor är en "high-torque", diameter 42 mm.
Hur läsa ut vridmoment i borstlösa specar...står ju aldrig.

Bilagor:
Last edit: 2 månader 4 veckor sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.089 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 4 december

Decembers månadsmöte på Skeppsholmen, med trivsamt hobbysnack och fika. Och så Tomas Leijon som berättade om sina galna teknikprojekt genom åren... rc-flyg i 400+ km/h, rekordbilfart i Nevadaöknen, Expressen-båten från 1957, pulsjet, ångturbinbåt, etc etc etc.... Listan är lååååång!!!

Månadsmöte 6 november

Håkan M, som är yrkesversamt sjöbefäl, berättade om hur det är att jobba på isbrytare. Väldigt intressant! 

Det blir mycket precisionsnavigering nära andra fartyg. Längs med båtar som fastnat för att lätta istrycket. Bryta ränna föröver. Bogsera den hjälpbehövande med Dyneemalina, som är lättare och starkare än vajer (se tidigare klubbtidning). Och att det kan vara bullrigt pga ismosandet, även om du är fri och hade tänkt sova.

Dessutom visade Håkan sin M/S Visby (1972) i skala 1:200. En riktigt snygg modell, speciellt med tanke på att han byggde den under en enda vinter.



 

 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.



Byggtipsartiklar >