Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Vad ger minst friktion?

Mer
4 månader 5 dagar sedan #2645 av Hans Annell
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag gissa att kullagrade vinkeldrev ger mindre friktion än fjäder i böjt rör.
Och om man ska ha metall eller nylon....?
  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
Mer
5 månader 3 veckor sedan #2592 av Åke Silén
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Mitt soldrivna ponton bygge SOLDRIVEN behöver kanske ny framdrivning. Fn finns i vardera ponton en Graupner Compact 300 Z. Mycket tala för att dessa kommer att dra för mycket ström. Funderar på att gå över till en motor som då får sitta i huvudskrovet. Huvudskrovet ligger några centimeter över vattenytan. För att få framdrivning under vattenytan måste jag antingen använda två vinkeldrev (finns var?) eller en flexibel vajer alternativt fjäder (används tex av Graupner). De senare alternativen måste gå i någon form av vajer/fjädertrumma. Vilket alternativ stjäl minst kraft?
Sidan laddades på: 0.073 sekunder

Hänt sedan sist

Millesgården 6 juni

Årets Nationaldagskörning belönades med ett mycket fint väder dvs solsken och mycket varmt. Vi var 21 SSBKare med 28 båtar. Kul att ett par nya medlemmar från Uppsala kunde deltaga!

Som vanligt hade vi våra Provapåbåtar i Poseidons bassäng under säkert överinseende av Julia och Hannes.

Våra båtar fick berättigad uppmärksamhet av besökarna... som tyvärr var något färre en brukligt. Troligen pga kombinationen +28 grader i skuggan och möjlighet till klämdagsledighet. Men vi som körde hade det trevligt och Lidingö kulturförvaltning var mycket nöjda med vår uppvisning.

 

Båtmöte 9 juni 

Dagens väderrapport: solsken, behaglig värme, men blåsigt!

Den hårda vinden gjorde att de mindre båtarna fick stanna vid kaj eller framföras med stor försiktighet. Vår Waxholmsskeppare visade gott omdöme som efter kort körning tog in sin Waxholm 1 till bryggan. Man ska vara försiktig med gamla damer.

En som inte var försiktig var Ivve från Spillersboda som visade upp sitt nybygge en Petterssonracer från 1915 med stora fartresurser. Det gäller dock att ha god kontakt med sin farkost så den inte blir liggande mitt i dammen. Turligt nog hade Lasse B sin stora bogserare i vattnet och kunde med säker hand föra CG till kajen. Efter att alla kontakter sats fast ordentligt blev det fart så det räckte mer en väl. Snyggt bygge.

 

Vi hade fint besök av en Engelsk arkitekt, som på sin fritid (!) tillverkar modellbåtsbyggsatser av hög kvalitet: 

www.linkspanmodels.co.uk

Stort intresse för den planerade byggsatsen av den moderna Waxholmsbåten Dalarö ... och som av en händelse var Dalarös 1:1-skepparen på plats och körde sina minigotlandsbåtar.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.



Byggtipsartiklar >