Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Vad kan det bli av en utrangerad torpedbåt

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
10 år 4 månader sedan #170 av Anders Eriksson
Vad kan det bli av en utrangerad torpedbåt skapades av Anders Eriksson
På senaste månadsmötet kom en fråga om vad som hänt med Plejadbbåtarna efter att de lämnat Marinen. Det finns tyvärr ingen båt av Plejadklassen bevarad i originalskick.
En av båtarna har gått ett ganska annorlunda öde tillmötes. Polaris T103 är försedd med master och segel och betecknas nu som en lyxyacht och seglar i varmare vatten.
Se bifogad länk: www.yachtpolaris.com/index.php
För de övriga var läget 2003:
T110 Arcturus såldes för skrotning 1977
T112 Astrea blev målfartyg och sänktes 1983
Övriga såldes till privata köpare. 1977 såldes följande:
T102 Plejad till köpare i Askim döptes om till Alasia
T103 Polaris till Solna riggades om till 3-mastad stagsegelskonare gick i charter i medelhavet. Rustades igen och är klassad för oceanfart med 12 passagerare.
T104 Pollux till Huddinge döptes om till Arctis
T105 Regulus till Malmö
1978 såldes
T106 Rigel till Malmö döptes om till Gaudalf
T111 Argo till Stockholm
!981 såldes
T1108 Altair och T109 Antares till Ronneby
1986 såldes
T107 Aldebaran till mäklare i Saltsjöbaden fvb till Grekland 1989

Källa Örlogsfartyg av Gustaf von Hofsten och Jan Vaernberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.305 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg