Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Färja 280

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 1 månad sedan #2306 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Likadant i Roslagen!
Och isen här är för tjock att ens drömma om att sjösätta en modell. Kanske intill flytbryggan, där är 30cm öppet Vatten. Lite dåligt utrymme för körning dock.

Men åke, inga nubbar innan byggtid, man blir så klantig av den vätskan.....

Ang klaff och bom så hittar jag konstigt nog andra saker att göra. Renovera Hälsingborg, bygga pollare, åka till Göteborgs Hobbymässa, rita etsoriginal för sträckmetallreling....

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 1 månad sedan #2305 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Färja 280
Ångbåtsbesättningen som nu fått åka bil i 50 mil liggandes inklämda i en plastlåda skall när de återfinns få lära sig hur en pollare på en färja ser ut och hur man gör för att sätta den på plats. Hela varvet har nu flyttat till sin sydliga filial på Öland. Bilen är tömd och allt har ställts på plats. På ön finns rester av den snö som uppenbarligen fallit och av vinden blåst upp till imponerande drivor. Solen skiner och dagtid är det ett par plusgrader, nattid runt minus 10. Efter ägg, sill och kanske en nubbe imorgon kanske det blir tid att börja sätta ihop delar av "salongen", dra ledningar till radiosändaren/mottagaren och belysning mm. Hur gick det med bommarna och påfartsrampen som behövde separata(?) funktioner? Hittade du någon lösning? Skjutit på framtiden?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #2304 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Montering av pollare... borrar för stiftet med ett lätt förlängt borrastål.

Bilagor:
Last edit: 6 år 1 månad sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 3 månader sedan #2171 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Pollarehållare



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 3 månader sedan #2170 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Första lagret mesost med efterföljande finslipning

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 3 månader sedan #2166 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Nu åke får din besättning stifta bekantskap med pollarnas rot

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.429 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg