Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Stegbåten Sea Song från 1924

Mer
7 månader 1 vecka sedan #3763 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Stegbåten Sea Song från 1924
Snyggt, kul placering av rodret undrar hur bra det fungerar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
7 månader 1 vecka sedan #3762 av Per Hedlund
Stegbåten Sea Song från 1924 skapades av Per Hedlund
Min förkärlek för 20-, 30- och 40-talens linjesköna fartbåtar fick mig att återigen söka mig till Sjöhistoriskas ritningsarkiv. Efter visst sökande landade jag i det här projektet:Sea Song hette en så kallad stegbåt, hydroplan, som ritades av den erkända och kreativa konstruktören Ruben Östlund år 1924. Båten byggdes på Gustafsson & Anderssons varv i Skärsätra på Lidingö, för förläggaren Erik Åkerlund. Sea Song blev en av den tidens snabbaste båtar och användes främst för ägarens resor mellan ägorna på Villinge och Dalarö.

Nu till modellen:
  • Skalan valdes till 1:10, vilket ger en modell som är 84 cm lång.
  • 20 spant enligt originalet, gjorda i 3 mm lind. Skälet till valet av lind för bygget är att det har relativt låg densitet och är lätt att bearbeta.
  • Modellen dubbelplankas, med 2 mm lind som inre plankning och 2 mm mahogny utvändigt.
  • Jag valde att, efter att den inre plankningen justerats och spacklats, redan då lägga ett lager 50 gr glasfiberväv och epoxi. Detta för att stabilisera skrovet och för att slippa få glasfiberväv utanpå mahognyn.
Fram till nu är skrovet i stort sett klart utvändigt, med ett första lager av ren epoxi utvändigt. Denna kommer sedan att mattas ner helt innan den tidsödande fernissningen tar vid. Men innan jag kommit så långt ska drivlinan installeras (extra intressant med tanke på den mycket långa propelleraxeln och rodrets förliga placering, se ritningen). Sedan ska däcket läggas och inredningen komma på plats.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.241 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg