Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Bygge av torpedbåten Antares

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 2 månader sedan - 2 år 2 månader sedan #3522 av Anders Eriksson
Bygge av torpedbåten Antares skapades av Anders Eriksson
Nytt byggprojekt.
Med tanke på Marinens 500-årsjubileum har jag letat efter någon ny  gråbåt att bygga. Efter att ha räknat antalet  däcksdetaljer på ritningen till Drottning Victoria, som annars hade varit ett roligt bygge, bestämde jag mig för något lite enklare. Tankarna gick till Plejad men den här gången versionen från 1905. Riksarkivet i Arninge har flera fina ritningar både på Plejad och övriga 16 båtar i serien. I stället för Plejad fastnade jag för Antares främst för att hon har ett nedsänkbart stävroder men också lite större deplacement.På Sjöhistoriska museet finns en modell av en annan båt i serien,  Polaris.  Som synes en ganska speciell skrovform. Tanken var att förskeppet skulle plöja igenom vågorna istället för att lyftas upp och sedan falla ner. Och enligt beskrivningarna var det precis vad de gjorde. Bara bryggan och skorstenarna syntes vid lite sjögång.Lite data: Skala för modellen 1:32 Längd ca 1350 mm över allt. Bredd 140mm. Drevs av en tvåcylindrig kompoundångmaskin. Beväpningen var en 450 mm stävtorpedtub och en vridbar däckstub och en 57 mm kanon på fördäck..Byggår för originalet 1909 vid Götaverken, ombyggd till vedettbåt 1928, utrangerad 1947 och skrotad 1951.Jag beställde några papperskopior av en del ritningar från Riksarkivet och försökte fotografera av resterande ritningar.Efter lite arbete i Photoshop hade jag kompletta spantrutor till för och akterskepp och kunde börja såga ut spant. Bygget blir traditionellt med furulister på plywoodspant. Men ack så många spant och lister.
Last edit: 2 år 2 månader sedan by Anders Eriksson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.590 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg