Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Online
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 dagar 23 timmar sedan - 3 dagar 23 timmar sedan #3441 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu så - börjar jag bli nöjd med lackytan. Tyvärr har jag glömt vilken av de två som fått vilken behandling. Båda har nu fått minst 3 lager lack. Sen blivit vattenslipade med 240 till en jämn yta utan synliga håligheter, torkat och sen lackade med pensel. Ett par lager lack till och polering så har det en chans att bli godkänt. Dessa två ytor tror jag inte kommer att synas så mycket då de utgör väggarnas klädsel i sittbrunnen.
 
Bilagor:
Last edit: 3 dagar 23 timmar sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Online
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
6 dagar 17 timmar sedan #3440 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Jag har fortfarande inget bra svar på bästa utgångsläge för ett tjusigt lackarbete. 50/50 blev nog bra för impregnering några större gropar gick inte att fylla. Än så länge bara på inredningsdetaljer provar jag ett gammalt sätt - lacka tre gånger och sen slipa ner. Det tråkiga är att fernissan är mycket hård och låter sig inte slipas så lätt trots 120 papper/240 papper. Här behövs nog Hasse A´s sliparm, han sägs ju ha vanan inne. De här små detaljerna är ju plana och kan slipas med min minityrslip men med den så dyker ett annat problem upp. Sandpappret kloggar igen illa snabbt, snabbare ju högre fart. För att säkerställa (?) ett bra utgångsläge för lacken har jag beställt Polyfilla för mahogny, för att pröva. Det är ju massor med småsmå gropar så det blir till att spackla hela ytan (åsså slipa). Nu är det Polyfilla jag använt tidigare ganska lättslipat. Dess emellan tillkommer en planka i bordläggningen. Min tidigare teknik att trycka dit spiken för hand och komplettera med hammare, duger inte nu. Mahognyn är för hård. För att få borden att passa utan för mycket bock behöver borden hyvlas i framförallt nosen. Borden är 8 mm breda men hyvlas de ner till mindre än hälften så spricker bordet när jag slår in en spik/nål. Därav plåster på nosen på modellen. Mycket tråkig historia! Har beställt en ny "pin-puscher" (den första gick av - oreparabelt) och längre pins. Dessa mässingspins är för klena. Skulle vilja ha en variant av stål och tunnare men inte hittat några sådana. 
   
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Online
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 vecka 4 dagar sedan #3439 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är jag framme vid de svåra valen. Fördäcket kan inte läggas på förrän sidstyckena i förpiken är klädda med mahogny. Den snabba vägen är att lägga på epoxi (+några droppar T-sprit) i ett grundlager för att fylla gropar, slipa - sen ett lager till, slipa och putsa upp en anständig yta. Alternativet stå bredvid som är Jotuns Clipper II fernissa spädd 1:1 med lacknafta som använts som vätska vid slipning med 240 papper. Skall få torka till imorgon, då med fortsatt slipning med 240 papper. Sen ett lager fernissa kanske spätt 10 % med lacknafta. Vilket resultat blir hyfsat? Det är min förhoppning att fenissavarianten faller väl ut då denna teknik passar när skrovet klätts med mahogny. Mahognybitarna är till klädsel i förpiken och är lika. Baksidan kan bli framsida om det uppstår en favorit.  
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Online
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 vecka 5 dagar sedan - 1 vecka 5 dagar sedan #3438 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är kabeldragningen färdig - tror jag. Från början tänkte jag lägga den mesta av elektroniken i förpiken men det skulle bli för krångligt att serva där. Nu finns sladdar bakdragna för två strålkastare, tre positionslanternor (akterlanterna saknas för närvarande) och instrumentbelysning. Jag hade ett visst pyssel med instrumentbelysningen. Köpte mycket små lysdioder på Söders RC hobby. Både röda och vita var märkta med 1,5 V. Seriekopplade dem och inget hände. Då visade det sig den vita behövde 3V för att lysa och de röda 1,5 V. Redan första försöket brände jag 2st då vridpotten var lite trög och det blev för mycket ström. Jag köpte 5 st av varje och i försöket med seriekoppling med den felmärkta vita rök två till. "SHIT !" Fräste ur de fastlimmade dioderna och tog vanliga 3 mms dioder och limmade dit (seriekopplade). Fungerade utmärkt. Instrumentpanelen skall sen få ett lager färdigskuren mahogny. Nu skall delar av inredningen i förpiken limmas på plats följt att ett första lager däckplank över förpiken.
   
Bilagor:
Last edit: 1 vecka 5 dagar sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Online
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 veckor 2 dagar sedan #3437 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu när första lagret är klart så är det tid att börja ta upp hål för propelleraxlarna. Otroligt segt att ta upp hålen med kniv då epoxin på insida stretade emot. Fick fräsa upp hålen. Limmet (Cascol) älskar fräsen så till den milda grad att fräsen tappar funktionen illa raskt. Sen får jag pilla bort limmet och så fungerar det tills nästa gång limmet och fräsen träffas. Epoxin gick mycket bättre. Efter att ha plockat ihop motor och växellåda (2:1), monterat avstörningsskydd, fräst ur konstruktionen för allt skulle få plats så kom det hela på sin plats. Ström på - har man sett - båda motorerna börja snurra. Det lät dock som det skulle behövas smörjning. I propelleraxelhylsan finns ett litet hål över vilket man förväntas skruva på en liten smörjnippel. Lite ont om utrymme gjorde att de inte monterades. Mest problem är avstöningsskyddet. Tänker nog försöka med lite teflonfett istället. Nu väntar kabeldragning till olika punkter. Upptäckte att de ändrat lanternorna. Dessutom saknas akterlanterna. Numera är det förenklat och ingen möjlighet att montera lysdioder. Någon ekonom har kanske varit framme? Jag har skrivit till dem och framför mitt önskemål om att få tillgång den tidigare versionen där lysdiod med ett visst pyssel kunde monteras. Inget svar ännu.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Online
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 veckor 3 dagar sedan #3436 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är steg ett klart och färdigt för att få sig ett laget epoxi på insidan. Kanske måste utsidan slipas till lite mer på vissa ställen. Det är svårt att avgöra från provläggning av mahognyn att den ligger plant (inget större problem) men det första bordet är inte bara bockat utan även vridet. Det första lagret (lind?) visade på svårigheterna med att få borden helt jämna med varandra trots alla mina klämmor. OK - även mahognyn kan slipas men noggrannhet är en nödvändighet om man inte vill ägna dagar åt att slipa. 
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.093 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 'hybrid' onsdag 6 oktober 

Innesäsongens första månadsmöte genomfördes i hybridform, dvs både på plats och med digitalt närvarande medlemmar. Med en fast monterad kamera och en handhållen gjorde vi vårt bästa att förmedla mötet ut i cyberrymden. Du som var med, maila gärna dina intryck till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
 
Per J G berättde om hur skoj det är med ångmaskineri! Isbrytaren I sjösattes förra årtusendet och dess ångmaskin fungerar alltjämt helt klanderfritt.
Även pågående bygget av Balder, Frejs okände syster (bror?), ska så klart förses med ångmaskin. Dess ångpannan satt en kortare tid i Pers american tug, men med sina för höga metacenterhöjd la hon kölen i vädret. Men det är en annan historia...
 
 

Mörkerkörning onsdag 29 september 

Den här fina höstkvällen var det trångt i farvattnen. Vi kunde räkna till 29 modellskeppare, varav många hade med sig mer än ett flytetyg. Tur att alla var upplysta, om än kanske inte alltid helt regelmässigt :-)

Korven grillades till en ypperlig kvalitet, tack för det Kjelle!
 
 

Båtmöte söndag 12 september 

Finfint båtväder som lockade många modellskeppare!
 
 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.



Byggtipsartiklar >