Segelkatamaran med vingsegel

• Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
4 månader 3 veckor sedan #3102 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Limning med tork över natten blev bra. Nästa steg gällde det att limma den ganska kraftiga bock i vingens framkant. Problemet med limmet är att det är alltför flytande. Skulle det användas, skulle allt lim rinna ner till lägsta punkten och torka. Not good! Därför beslutade jag att använda epoxilim. Tyvärr fanns inget 5 min hemma utan det fick bli 24 timmars. Limmet låg still där det skulle och resultatet blev bra. Tyvärr fanns det dåligt med lim hemma så det blir en utflykt imorgon och köpa mer på bensinmacken. För att utmana och mot bättre vetande så provade jag att limma den mer plana delen av spygeln/spantet med Super Phatic och vända allt upp och ner (för att kunna lägga på tyngder). Imorgon blir det svordomar eller framgång

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
4 månader 4 veckor sedan - 4 månader 4 veckor sedan #3098 av Åke Silén
Nu skulle vingen få sin klädsel - 0,4 mms plywood. Framkanten slipades och sen gällde det att börja limma (Super Phatic från MBS torktid 10-20 min) klädseln mot framkanten. Limmet behövde uppenbarligen tryck då anvisningarna pekade på att det då skulle gå fortare. OK - tänkte jag och vinklade upp vingen så att den främre delen vilade mot klädseln. På med lim och för säkerhets skull på med lite vikter. Sen lämnade jag limmet att härda och ägnade mig åt att få ordning på programmet som skall möjliggöra att vindriktningen och vingen blir parallella. Utgångsläge innan man skotar hem. Efter två timmar gick jag ut för att se om jag kunde fortsätta att limma fast klädseln. När jag började bocka klädseln utefter vingen visade det sig att limmet släppte. Det blev långa trådar. :evil:!!! För dålig press? Dåligt lim? OK jag gav det en chans till. Limresterna skrapades bort och denna gång satte jag dit alla klämmor jag hade. Nu skall det få torka under natten. Det är nödvändigt att få fast klädseln mot nosen innan jag bockar klädseln över resten av vingen. För trots sin ringa tjocklek spjärnar plywooden emot ganska duktigt. Tekniken med klämmor går bara på ena sidan. På andra sidan? Blöta plywooden och tvinga den att torka öven spanten? Därefter limma. Får i första hand se om limmet har härdat bättre imorgon.
Bilagor:
Last edit: 4 månader 4 veckor sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga bilder

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
5 månader 4 timmar sedan #3092 av Åke Silén
Efter en del lödande är nu centralenheten på modellen så gott som klar. Väger knappt 1500 gr. Det tillkommer alltid något under resans gång - därför "så gott som". Nu gäller att samla tankarna och försöka få ihop ett program som medger att modellen kan segla och kryssa själv. För att inte förlora modellen under testerna kommer modellen även att få en möjlighet till fjärrstyrning. Programmeringen kommer att hålla på ganska länge. Först skall pontoner ritas, någon form av överbyggnad skall designas och ritas osv. Nu har dessutom klädseln till vingen anlänt så närmast ligger att klä vingen.
Bilagor:

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
5 månader 1 dag sedan #3091 av Åke Silén
Någonstans måste batteriet finnas och sitta still när (?) modellen gungar fram på havets vågor. En låda måste tillverkas. Nu har jag värmt upp mig lite på Fusion360 så varför inte prova. Efter lite funderingar och en del göra om så fick jag fram en ritning som utskriven blev riktigt bra. Att göra en låda för hand (om man har materialet) hade nog gått fortare MEN under de knappa 10 timmar som skrivaren ville ha skötte den sig helt själv.

På den undre bilden syns den sk encodern på plats som skall kopplas till en vindflöjel på toppen av vingen. En encoder ( detta fall en vindvinkelmätare) lämnar till processorn information om hur mycket axeln har vridit sig och år vilket håll. Den har inget stopp utan kan gå 360 grader. Den informationen skall användas för att med stegmotorn vrida vingen (skota hem/släppa ut) till lämplig läge.
Bilagor:

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
5 månader 4 dagar sedan - 5 månader 4 dagar sedan #3089 av Åke Silén
I väntan på material att klä vingen med har jag nu gjort om elektroniken i den blivande självgående segelkattan. Ny processor med fler inkopplingmöjligheter. Varje inläst info kan även skrivas ut (på datorn). En nödvändig komponent för att få modellen självgående är GPS. Inte bara positionen erhålls utan ytterligare 15 olika data, tid, riktning, fart, osv. kan läsas i processorn. På den första bilden kan ses hur information tar sig ut. Sista kolumnen varierar kraftigt och det är riktningen. Eftersom GPS vid testtillfället ligger still blir det lite slumpmässiga siffror. Texten till höger är delar av programmet som skriver ut informationen. Som en extra försiktighetsåtgärd har jag en kompass som även anger förändringar i x,y,z-led. Hade tänkt att lägga en spärr på hur mycket lutningen får bli. Blir det för mycket släpper jag ut vingen.

För att kunna i efterskott titta på seglad rutt, kolla hastighet mm så läggs positionsdata mm ut på ett minneskort (ett SD-minne). Litet men kan innehålla mycket positionsdata. Efter en seglats kan minnet plockas ut och stoppas i datorn, omvandlas och läsas in i Google Earth som då visar upp gjorda rutter.
Bilagor:
Last edit: 5 månader 4 dagar sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga bilder

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
5 månader 5 dagar sedan #3087 av Åke Silén
Vingprofilen är i detta sammanhang viktig. Detta är en symmetrisk NACA 0018 profil som jag ursprungligen laddade ner från en Airfoil database i USA. Profilen är prövad/används i skala 1:1 och på andra mindre modeller och sägs vara perfekt i detta sammanhang. Profilen är ganska snarlik vad som uppnås med ett vältrimmat bra/nytt segel med Bermuda rigg. Flygplan kan använda flera varianter på osymmetriska vingprofiler beroende på användningsområde. Konstflygare med starka motorer kan använda symmetriska profiler. De skall ju kunna flyga inverterat.

Sidan laddades på: 0.197 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 mars 

Kjell Rothin presenterade hur han använder sig av 3D för sitt scratchbygge av isbrytaren St Erik. Från ombordbesök med skissande, mätande och fotande, via datorns 3D-program till färdig utskrift i ljushärdande flytande resin.  

"Modellbyggarna" del 2  

Den stora lördagen den 13e mars släppte Sjöhistoriska Muséet det andra avsnittet av sin dokumentärserie "Modellbyggarna".

Serien porträtterar ett antal skalabåtbyggare, deras båtprojekt och hobbyverkstäder. I detta avsnitt hälsar vi på hos Torbjörn och Irina Skalski. 

Byggsäsong!  

Nu i mörkersäsong gäller det att bygga så att det ryker! Man kan ju inte stå utan nybyggen när utesäsongen drar igång.

Se bara Per J G hur hans "Balder" i ohygglig fart nu tar form i vinter!

Läs mer i senaste numret av medlemstidningen.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >