Segelkatamaran med vingsegel

• Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 veckor 2 dagar sedan #3248 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Eftersom programmet och jag inte kom överens om/hur en sittbrunn på den främre delen skulle utformas så ritade jag om den främre delen till en del med enklare design. Får i stället ta upp ett hål för sittbrunnen och limma dit den. Passformen till tidigare del är inte perfekt men det beror på att mitt minne är dåligt. Förra delen är klädd inåt (vilket glömdes) och den senare delen är klädd utåt i förhållande till ritningen. Om  ytterligare en natt så är misstaget åtgärdat.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
3 veckor 4 dagar sedan #3232 av Åke Silén
Mina funderningar på katamaranens design kan jag inte få att fungera fullt ut i Fusion360. Jag har nu provat ett otal varianter utan framgång och drar nu slutsatsen att det finns två möjligheter. Antingen är min kunskap för dålig eller så har programmet begränsningar i vad som kan göras. Oberoende av vad som är troligast så skall jag nu göra en ny design och se om det fungerar bättre.

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 6 timmar sedan #3230 av Åke Silén
Sakta men säkert börjar jag nu få ett bättre grepp på möjligheterna med Fusion360. Påminner en del om dataprogrammering. För att få som man vill måste alla villkor vara uppfyllda. Ett fel någonstans och man lyckas inte med vad man vill uppnå. Ibland är det rena tankefel som att man i ritningen bestämmer ett mått och när resultatet är klart har man inte samma mått. Vad jag då glömt bort är att när profilen kläs med säg ett 1.5 mm tjockt lager ändras måtten. Nu är den lärdomen gjord och jag satsar på att få till ett rufftak. Började med en liten bit för att se att måtten stämmer. Till natten skall jag satsa på en 125 mm stor del av taket. Denna gång kommer jag att använda AddNorth filament. Fungerar som förr (måste fått en dålig sats tidigare) dvs bra. Jag provade en rulle från Prima creator typ Value. Klart mer filament för pengarna men opålitligt. Spolen är inte lyckat spolad på rullen. Lämnar jag den obevakad (som under natten) låser sig filamentet då filamenten inte håller sig organiserade utan åker lite som det vill på spolen och då blir matningen till skrivaren ibland låst. Nu har det hänt flera gånger så det märket blir det inte mer. Resten åker till återvinningen. Stor skillnad mot AddNorth där filamentet ligger i snygga prydliga rader.

Bilagor:

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 3 dagar sedan #3229 av Åke Silén
Har nu försökt mig på att göra en snygg (?) avrundning till sittbrunnen. Jag har gått igenom YouTube filmer och tycker mig förstå. Men detta, att klä de nogsamt uppritade profilerna, verkar pressa mitt tålamod till det yttersta. Det kan gå bra till större delen men sen på sluttampen kan programmet inte slutföra klädseln. Det tycks ha att göra med i vilken ordning de olika bitarna skall kläs. Delen på bilden är utskriven liggande därav randigheten. Mig inte förstå ännu. På filmerna är det mycket enklare exempel. Dessa exempel kan jag genomföra. Måste hitta vad jag missar. Satsar nu på paus kanske kombinerat med något uppiggande flytande/stärkande(?) så får det bli nya tag imorgon.

Bilagor:

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 5 dagar sedan #3228 av Åke Silén
Nu ett första försök att göra ett rufftak (styrelektroniken). Blev inte riktigt bra. Programmet använder någon form av funktion för räkna ut hur den skall klä ritade riktlinjer. Det blir gärna lite överkompenstion. Jag försökte kompensera men det blev sagt inte riktigt bra. Dock inte värre än att det går att spackla bort. Nu försöker jag mig på att få en profil som går från taket (svagt välvt) och ner till däck och under främre däcksnivån. Helst vill jag att det skall uppstå någon form av sittbrunn. Nu är hjärnan trött så det får vara bra för idag.

Bilagor:

• Åke Silén
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 1 vecka sedan #3227 av Åke Silén
Efter gårdgens trevliga videomöte där bla konst och knep hur man gör en snygg nåt i däcket belystes uttömmande. Jag gillade förslaget att hälla svart pulver i limmet. Kjell presenterade hur precitionsdetaljer kan tas fram med resinskivare jag kan konstaera att när jag behöver hitta något nytt utmanande att lära så är det bara att öppna börsen och köpa en resinskrivare. Under mötet slutförde min PLA-filamentskrivare den sista delen av för/akter delarna till pontonerna. Den är inte fullkomlig men tillräckligt bra mina ändamål. Med större erfarenhet är det lättare att undvika att konstruera detaljer som den har svårigheter med. Som synes av en av bilderna bli inte alla vinklarna riktigt räta men i detta fallet gör det inte så mycket. När däcket limmas på blir det lite spackling/slipning så blir det nog bra. Nu väntar en större utmaning. Vilken design skall katamaranen ha? Hur ritar man? Ytan som skall kläs är ganska stor så jag måste dela upp ytan i mindre bitar (som skivaren klara av) och hur skall dessa sammanfogas? Sen måste jag alltsammans gå att ta av så jag kommer åt elektroniken för batteriladdning och omprogrammeringar mm. Hur skall det låsas fast?

Bilagor:

Sidan laddades på: 0.146 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 mars 

Kjell Rothin presenterade hur han använder sig av 3D för sitt scratchbygge av isbrytaren St Erik. Från ombordbesök med skissande, mätande och fotande, via datorns 3D-program till färdig utskrift i ljushärdande flytande resin.  

"Modellbyggarna" del 2  

Den stora lördagen den 13e mars släppte Sjöhistoriska Muséet det andra avsnittet av sin dokumentärserie "Modellbyggarna".

Serien porträtterar ett antal skalabåtbyggare, deras båtprojekt och hobbyverkstäder. I detta avsnitt hälsar vi på hos Torbjörn och Irina Skalski. 

Byggsäsong!  

Nu i mörkersäsong gäller det att bygga så att det ryker! Man kan ju inte stå utan nybyggen när utesäsongen drar igång.

Se bara Per J G hur hans "Balder" i ohygglig fart nu tar form i vinter!

Läs mer i senaste numret av medlemstidningen.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >