Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3392 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Inte nog med att modellen snart närmar sig en sjötur så närmar sig även ett antal dagar med regn och åska (mycket välbehövligt). Sen var det där med motorn som hackar vid back i maskin. Tog fram manualen, läste noggrant och kom fram till att man kunde ställa in "model boat" läge. Då gick det inte att backa överhuvud taget. De menade nog "speed boat". Fartkontrollen är nog huvudsakligen tänkt till bilar. När man ska backa så pumpbromsar bilen i normalt läge. De mesta går att ställa in så jag tog helt enkelt bort detta och vips så fungerar det som det skall. Nu har jag ställt in "gasen" på 50% och får nu avvakta lämpligt väder för att testa fart och strömförbrukning. Under tiden tänkte jag klä vingen och börja fundera på utformningen av vindriktningspilen på toppen av vingen. Programmet för segling under olika vindar är inte riktigt klart ännu. En landbaserad övning utomhus när det blåser hoppas jag skall lösa en del knutar.
 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3391 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det blev en lysdiod som indikerar att modellen är självgående. Tappar den självgåendet av något skäl så borde det i alla fall gå att manuellt att styra. Om inte så har jag i denna programversion valt att ha manuell kontroll på motorvarvet. Backa tillbaka? Nu har även elektroniken kommit på plats i modellen. Det blev lite trångt i skrovet så infästningarna i ramen måste flyttas på. Motorn går fint framåt men hackar när den skall gå bakåt????? Nya infästningen? Får utredas. Det skall vara något att göra i morgon oxå! 

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3389 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Modellen har fått nu fått ett bättre stöd för propelleraxeln. Förra version baserade sig på epoxi vilket inte riktigt höll måttet på aluminiumstöden. För att kunna ta lite film under gång har jag gjort ett fäste för telefonen i nosen. Förhoppningsvis går den även att montera i aktern för lite alternativ vy. På det omgjorda akterdäcket har nu antennen till GPS fått sin plats och de blivande passagerarna har även fått provsitta de nya bänkarna. Nu skall elektroniken komma på plats men jag skulle först behöva någon form av lyse på modellen som indikerar att den är självgående. Jag funderar på att ta en lysdiod på 9000 mcd. Är det någon som som har provat om en sån syns på långt håll i solljus? Någon som har ett bättre förslag? Blixtljus (varning på arbetsfordon - fungerar på 11v)?
     

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3388 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu har ytterligare ett fönster målats (tar aldrig slut). Batteriet laddade upp sig till 97% vilket får duga. Testkörning av servot visade att ju mer jag håller på desto mer felkällor upptäcks. Processorn orkade inte dra de små vita reläerna när stegmotorn jobbade. Spänningen sjönk lite men tillräckligt för att reläet darrade.  De har blivit utbytta mot en annan typ av relä som baserar sig på en elektronisk krets i stället för en spole. Genast stabilare resultat. Nu är servot helt stilla när programmet jobbar med alla funktioner. Nu fungerar det som tänkt. När jag trycker på alternativ kanal på sändaren uppmärksammar processor detta och drar reläet. När så sker växlar styrsignalen från handhållna sändaren till programmet som kontinuerligt beräknar skillnaden mellan modellens kurs och bäringen till valt mål och beräknar roderutslaget storlek baserat på hur stor skillnaden är. När målet är nått byter programmet till nästa mål osv. När modellen är hemma igen övergå programmet till manuell styrning. Tills vidare får det bli att fjärrstyra farten.
Om det är någon som undrar vad pennan gör mitt elektroniken så kan jag meddela att den har förbindelse med vindriktningsgivaren och används för att kolla följsamheten hos stegmotorn (som skall dra i vingen).
Sen är det bara att justera programmet när väl modellen är i sjön och försöker uppnå målet. Innan dessa skall jag göra en provtur för att se hur mycket bamsepropellern bidrar till strömförbrukningen. 
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan - 2 år 8 månader sedan #3387 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu har jag förberett tre st WP´s i södra änden av Grankullaviken. I programmet har jag lagt in koordinaterna för dessa WP´s. Allt är redo för testkörning (när massinvationen dragit sig tillbaka) men innan dess behöver ett darrande roderservo åtgärdas. Darrningarna beror inte på på, för långa sladdar utan att programmsekvensen för roderservot krockar med sekvensen för kommunikationen mellan huvuddatorn och en slavdator. Jag sagt alla svordommar jag kan (inte hjälpt), jag har kopplat om och provat, provat.... Efter ett otal omkopplingar så lyckades jag på något sätt knäcka den lilla slavprocessorn. Huvuddatorn får nu sköta styrningen av servot. Från nätet har laddats ner flera alternativa programsekvenser som testats. En visade att framgång finns men ibland var den långt borta. I min entusiasm över denna framgång glömde jag bort att kolla batteriet. Helt tomt. Min LIPo laddare testade batteriet under lång tid innan laddningen kom igång. Hoppas nu att batteriet når upp till sin 4 Ah´s kapacitet. I morgon blir det nya tester för att se om allt fungera som det ska. Färdigt blir ett program aldrig (bara fungerande). Solen skiner som vanligt och naturen skriker efter vatten men inget är i sikte. Kanske nästa vecka. Kul för semesterfirarna men inte så kul för växligheten.
 
Last edit: 2 år 8 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga bilder

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 8 månader sedan #3382 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Gammal man tål inte dessa höga temperaturer. På varvet är det 30 grader och går jag endast dit för någon lödning eller dyligt sen flyttar jag in i värmepumpens kontrollerade luftområde. Under dessa heta dagar har jag ägnat mig åt hjärngymnastik och gjort framsteg inom programmeringskonsten. Numera samverkar vindriktningsgivaren med stegmotorn (som vrider vingen). Primärt så skall vingen alltid ligga i vindriktningen. Hur mycket som skall skotas hem vid olika vindriktningar har jag skjutit på framtiden. Dessutom har hittat en fifig liten krets som kontinuerligt mäter Volt, Ampere och Watt som jag skriver ut på SD-kortet. Inkopplat har även blivit två RC-switchar så att jag kan koppla bort fjärrstyrningen och välja att gå för motor eller segla baserat på GPS och programmet. Nu börjar det närma sig en längre provtur för motor. Detta kan ta ett tag då ön är mer än någonsin är översvämmad av turister. Hemester innebär tydligen - åk till Öland. Parkeringen till vår närmsta affär är proppfull liksom all övrig parkeringsyta. Off-season brukar där bara vara ingen eller ett fåtal. Lite längre bort finns ytterligare en affär som byggt ut parkeringen för att satsa på alla dessa husbilar (och bilar med husvagn). Matvaruleveranserna hinner stundtals inte med anstormning vilket leder till tomma hyllor. Varje vik (lämplig för sjösättning av modellen) är sen tidiga morgonen occuperad av husbilsfolket (husvagnsfolket) från när och fjärran (huvusakligen tyskar). På alla typer av serveringar finns inte en plats ledig vilket är kul för ägarna ty säsongen är kort. Lugnet brukar infalla i samband med skolstarten men i dessa tider är prognosen osäker. Jag hoppas alla får/har en skön sommar.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.282 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg