Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Robotar paddlande kanadensare

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
1 dag 11 timmar sedan #2975 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu börjar den knepiga avdelning. Hur skall kanadensaren och robotarna kontrolleras och styras? Efter att ha provat olika versioner kom jag fram till att sända olika koder till kanoten från ett elektroniskt tangentbord kopplat till en mikrodator (Arduino pro mini) som i sin tur skickar iväg tryckt tangent via bluetooth till kanoten. I kanoten plockas bluetooth signalen upp och processas i en mikrodator som sänder iväg omvandlade mottagna koder till resp mikrodator i robotarna för önskad aktivitet. Än så länge kan robotarna bara "torrsimma". Allt måste vara på plats inför belastning och stabilitets tester i någon balja (med säkerhetslinor). Gud förbjude att kanadensaren kapsejsar. Det vore ej så hälsosamt för all elektronik. Kraft fås från 4 st encelliga LiPo batterier utrustade med en elektronisk krets som omvandlar de 3,7 V till 5V som är mer användbar till de olika komponenterna.
Kanadensaren som är 50 cm lång väger 143 gr och en robot väger 67 gr. Enda barlasten fn är tre st LiPo batterier vardera à 27 gr i kanadensaren.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
1 vecka 4 dagar sedan - 1 vecka 4 dagar sedan #2974 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Efter att ha genomfört flytten till lägenheten i 32 grader ute och 30 grader inne i lägenheten har vi nu kommit till Öland. Efter ett par dar även här med 28-30 grader har nu temperaturen gått ner till mer normala sommarnivåer. Varvet har nu så sakteliga öppnat upp och det första att börja med var att slutföra målningen av kanadensaren. Vid lämpligt väder skall kanadensaren provlastas för att få en uppfattning av stabiliteten. Elektroniken väger inte så mycket men i och med att servona sitter i robotarna kommer tyngdpunkten att ligga ganska högt. Det skall bli spännande att se om projektet slutar med att kanadensaren slår runt. Tyvärr har jag inte lärt robotarna att simma så det slutar kanske med "katastrof".
Bilagor:
Last edit: 1 vecka 4 dagar sedan by Åke Silén. Orsak: bilden ej infogad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
1 månad 2 veckor sedan #2965 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Fortfarande ingen tillgång till varvets möjligheter. Just nu försöker jag/vi få kontroll över vilka prylar som skall till återvinningen och vilka skall med till lägenheten. Varvet är redan flyttat till Öland och vi är nu i Sthlm. För att inte avsaknaden av pyssel skulle bli för stor tog jag med de blivande statisterna (i en framtida film) till Sthlm. Nu har de fått lite färg och poserar nu framför en Smit Rotterdam. "Smitten" har vilat på vinden sedan slutet på 70-talet/början 80-talet då den tjänstgjorde på Kanan-badet ett antal gånger. På vinden har den åldrats och blivit väder/tidsbiten. Dock inte värre än att en rejäl upprustning kan få henne i sjövärdigt skick igen. Vi får se när det blir tid till detta. Även den samtida flodsprutan Weser kom fram ur gömmorna på vinden. Den hade stått mer skyddad och var i gott skick. Dock verkar limmet jag använt var av mindre hållbar kvalitet. Massor med prylar ramlade av under förflyttningen från vinden. Även den kanske kan återfå sin fornstora glans. Om nya motorer/radio mm installeras kan även hon bli sjögående.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
1 månad 3 veckor sedan #2957 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Det har varit lite si och så med modellbyggande då iordningsställandet av huset inför försäljning, resor upp och ner till Öland mm har tagit sin tid. Nu är varvet öppet på Öland och tanken var att sjösättningen av den solcellsdrivna katamaranen som stod högst på önskelistan skulle ske. För sex veckor sen beställde jag nya propellrar från England men de har ännu ej dykt upp. Leverantören skyller på Coronakrisen och att engelska postverket är opålitligt och själva säger postverket att det kan ta upp till en månad till Sverige. I vilket fall som helst har de inte dykt upp ännu så därför ingen sjösättning. Dags att ta tag i paddlande robotar i en kanot. För den blivande filmen om de paddlande robotarna har jag börjat med att skriva ut några statister som skulle kunna vara med i filmen. De behöver målas, något som kan göras under väntetider i Sthlm. Varvet där är tillfälligt stängt då inflyttning i lägenheten ej kommer att ske förrän i början juni. Varvet där lär nog inte öppnas förrän i slutet på hösten (på lite mindre yta). Kanadensaren behöver även den slipas och målas. Robotarna och kanadensaren har en fördel - de tar mycket mindre plats än katamaranen. Själva har vi inte direkt ont av karantänen. Här finns stora ytor att röra sig på. Vill man ha något kan man få det hemskickat till dörren. Det enda som vi önskar är att vädret kunde bättra på sig. Normalt så här års går gräsklipparen flera gånger i veckan. Nu har jag endast klippt 3 ggr i år. Tur att man har något kul att sysselsätta sig med under karantänen. Att sitta inne och titta på serier på TV skulle leda till min tidiga död. Vem vet viruset hinner kanske före.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
3 månader 2 veckor sedan #2926 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Robot II har kommit längst i utvecklingen. Han har fått sin nya rygg och nya servon. Programmeraren försökte sig på några för roboten alltför avancerade rörelser vilket resulterade i, att ett kugghjul i ett servo brast. Robot I har nu lånat ut ett servo och övningarna fortsätter. Tusan så svårt att få till rätt flyt i rörelserna. Skam den som ger sig. Programmeraren behövde paus så robot II har nu fått sin egen lilla dator (och lite slimmade anslutningar till omvärlden) så att han kan paddla helt självständigt på kommando från centraldatorn (låter väl pampigt - en Arduino pro mini - samma som roboten). De ultrasmå elmotorerna har anlänt som skall användas för att styra paddelbladet. Efter att ha gjort några första försök är slutsatsen att detta får vänta. Först måste urmakartalangerna övas upp. Nu närmar det sig flytt av varvet till Öland. Lite tidigt kanske men min bedömning är att risken för smitta på Öland är markant mindre.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
3 månader 3 veckor sedan #2925 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Ja - så är man numera riskgrupp. Tur/kul att jag har något att pyssla med och tråkigt för de som är hemma och sysslolösa. Arbetet med robotarna pågår med ombyggnation och ändring av ryggplattan. Nu har den 11:te versionen skrivits ut. Många små detaljer som behöver ändras. Linorna är under utbyte till flätad fiskelina (den rosa armbindeln på den bakre roboten). Snorhal skulle man utan svårighet kunna säga. Går att knyta men drar man i tampen glider knuten. Har provat de flesta fiskeknutar utan att bli riktigt nöjd. Många knutar som får en droppe CA-lim har visat sig hålla så här långt. Skall det fungera bra med rörelserna måste linorna vara spända därför den har en fjäder lagts in i systemet. Finjusteringen är minst sagt tålamodsprövande. Att paddla innebär ett större rörelsespann än att ro och det är lätt att överlasta ett servo. Nu har båda robotarna fått provsitta kanadensaren. Målningen får anstå till Öland för att skona hustruns känsliga näsa - vad gör du! - det luktar i hela huset .....
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.198 sekunder

Hänt sedan sist

Båtmässan 'Allt för Sjön 2020' 
6 - 11 mars

Måndag kl 18:42. Klubben erbjuds en gratis monter på 3x12 m vid båtmässan 'Allt för Sjön 2020' i Stockholm.
Tisdag kl 14:39. Första lasset avgår mot mässan.
Torsdag kl 18:45. Färdigt!





Liksom på andra utställningar många nyfikna med intressanta frågor. Men fick vi tid att bygga på pågående Brännaren och Gotland? Nä 😀.

Månadsöte 5 mars

Göran M från Småland gästade oss och hälsade oss välkomna till Gullringens simhall lördagen den 3 oktober. Programmet är i stort sett som förra gången fast nu med flera körtimmar. Det är något att se fram emot!



Kvällen avslutade med att Lennart Hjälm (kontakt från SSHM:s modellbyggardagar) berättade om segelbåtstypen "Skärgårdskryssare". Han hade med sig sina välbyggda modeller av Dafne S 95 och Singoalla S 150. Lennart har seglat mycket med riktiga Dafne först som scout och sedan som ledare och skeppare. Tack Lennart för en trevlig berättelse.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.



Byggtipsartiklar >