Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >

Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  

Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

Robotar paddlande kanadensare

• Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
4 dagar 9 timmar sedan #3050 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu har kanadensaren och roboten testats i havet. (Grankullaviken). Vi har haft ett par dagar med sommar och mycket måttfull vind så här i mitten på september så det gällde att passa på att få modellen i sjön. Att fribordet är högre nu än tidigare beror på att modellen står på grund för att inte flyta iväg under fotograferingen. Nu visade det sig det sätt jag valt att kommunicera mellan de olika mikrodatorerna ombord inte var pålitligt. På ett forum på nätet kallade man det en nöt svår att knäcka (när proffs tycket det då är det lite hopp för oss andra. Jag har därför beslutat att robotarna åter skall få besöka varvet för att göras om till ett annat kommunikationssätt som jag lärde mig på samma forum. Verkade enkelt - vilket min erfarenhet visar att det är knepigare än man tror. Bygga om, bygga om .....
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 veckor 2 dagar sedan #3041 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Så läckert

• Åke Silén
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
2 veckor 2 dagar sedan #3040 av Åke Silén
Nu är den första roboten i funktion. Hastigheten i paddlingen kan varieras. Vet dock inte om det behövs. Får se lite hur robotarna fungerar i vatten. Kanske behövs den lite högre hastigheten för att det inte skall se ut som de paddlar i slow-motion.

• Åke Silén
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
2 veckor 6 dagar sedan #3030 av Åke Silén
Kanoten är 3D printad i tre delar (för, mellan och akterstycke) som sen limmats ihop. På insidan ligger en limmad förstärkning över fogen av styrenplast (8x0,25mm). Utsidan är sprutspacklad, slipad, spacklad, slipad .... Sem målad för hand med Humbrol, 5 lager. Därefter fin rubber och vaxad.

Mer
2 veckor 6 dagar sedan #3027 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Va roligt med dina robotroddare!
Är kanoten oxå 3Dprintad?

• Åke Silén
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
2 veckor 6 dagar sedan #3026 av Åke Silén
Sakta men säkert börjar den första av de nya robotpaddlarna bli färdig. Det som tar tid är att konstruktionen är delvis ny (för att minska belastningen på servona). Detta innebär att samverkan mellan de olika servona måste trimmas in igen. Detta är ett tidsödande pill. Varje gång en arm ändrar läge (upp eller ner) måste måste jag korrigera för armens läge utåt eller inåt. Tidigare hade jag en fjäder som tog upp förändringen men detta kanske blev extra jobbigt för servot (som blir varmt och tröttnar för gott om det blir för tungt). Även nu finns en liten fjäder som bidrar till att jämna ut det olinjära sambandet mellan upp/ner och ut/in rörelserna. Än så länge verkar servona inte bli direkt varma. Jag har dock inte hårdkört dem ännu. Om någon undrar över de rosa lindningarna på armarna så kan jag meddela att det är draglinorna som fästs på armen. Linan har en uppgiven draghållfasthet på 75 kg och är hal som en ål. Det går inte att på ett enkelt sätt göra en knut. Däremot går det fint att limma den på PLA. En knut måste låsas med en limklutt. Bredden på armbindeln är ett mått på hur många gånger jag bytt draglina.
Bilagor:

Sidan laddades på: 0.168 sekunder

Hänt sedan sist

Körningar under eget ansvar 

Under sommaren har medlemmar träffats under eget ansvar egen hand, ibland på klubbens datum i Frösundavik, ibland spontant efter någons initiativ.

Ångfartyget Waxholm I siktades i norra Stockholms skärgård.

Båtmässan 'Allt för Sjön 2020' 
6 - 11 mars

Måndag kl 18:42. Klubben erbjuds en gratis monter på 3x12 m vid båtmässan 'Allt för Sjön 2020' i Stockholm.
Tisdag kl 14:39. Första lasset avgår mot mässan.
Torsdag kl 18:45. Färdigt!

Liksom på andra utställningar många nyfikna med intressanta frågor. Men fick vi tid att bygga på pågående Brännaren och Gotland? Nä ?.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >