Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >

Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  

Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

Robotroddare

• Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
2 månader 2 veckor sedan #2725 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotroddare
Efter lång väntan (från slutet mars) kom så huvudet på min gode vän. Huvudet skall vara den roende robotens. Dröjsmålet berodde på att han som skulle skriva ut det hade fått dödsfall i familjen i Chile. Nåväl så här kan det gå när man inte har kontroll på alla delar i processen. Huvudet mäter 34 mm från mössan till under hakan. Det skall vara runt 24 (23-25) mm. Han glömde nog bort vad jag sagt efter en så lång tid. Nytt mindre huvud beställt. Huvudet är utskrivet i färg vilket gör att de måste sprejas med fixativ och sen halvmatt klarlack. Är trots allt sugen på att skriva ut en version i annan plast (vilken?) på någon lämplig 3D-skrivare. Kunde vara kul att prova att måla. Tycker även att ytfinish´en inte är så bra som jag tycker den borde bli. Behöver nog sätta mig in i detta i mer detalj.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Åke Silén
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
2 månader 3 veckor sedan #2724 av Åke Silén
Nätet som anlände var omöjligt att klippa och svårt att skära. Blev inte tillräckligt bra. Kommer att låta fisklådor dölja batteripacken. Lagt en liten durk för att dölja sladdarna istället. Passade på att prova hur det skulle bli med utrymme för benen. Låren lindade med sytråd för att annars var det mycket svårt att sätta på byxorna.
Bilagor:

• Åke Silén
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
2 månader 3 veckor sedan #2722 av Åke Silén
Ja - nu är midsommarveckan över. En pensionär behöver välbehövlig paus vila efter besök av barnbarnen under midsommarveckan. Jag har glömt/förträngt vilken febril aktivitet två ytterst aktiva små barnbarn innebär. Även "varvet" skulle gås igenom i minsta mutter. Numera är det svårt att hitta i den nyordning som uppstod.
Nu har jag tagit tag i problemen med roddbåten. Nya förslag på täckningen av batteripacken har provats - ingen har blivit riktigt bra. Svårt att göra ett nät som är följsamt nog. Har hittat ett nät på nätet(!) som kom med posten idag. Vi får se hur det blir.
Istället har jag satsat på att dölja servona med fisklådor. Fisk att lägga i är beställd och kommer så småningom från Thailand. Nu gäller det att försöka dölja robotens underrede och få fast delarna.
Bilagor:

• Åke Silén
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
3 månader 11 timmar sedan #2717 av Åke Silén
Det där med att få ihop ett nät som täcker batteripacken var inte helt rätt. Det är för mycket hål i näten. Kanske lite färgad gasbinda skulle täcka bättre?
Bilagor:

• Åke Silén
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
3 månader 4 dagar sedan #2716 av Åke Silén
Pga inställt möte hade varvsarbetaren inget att göra ett antal timmar. Ambitionen är att batteripacken skall döljas av ett fisknät. Inhandlade prov föll inte riktigt i smaken av utseendemässiga krav. Kanske göra ett själv? På försök har jag spänt upp "björntråd" i ett rutmönster. Med över 300 knappnålar och ca 30 m senare tråd blev resultatet enl bifoga bild. Nu gäller det bara punktlimma alla förbindelsepunkter. Några knutar blir det inte. Jag provade men det blev för pillrigt och svårt att få snyggt. En mikrodroppe CA-lim på varje förbindelsepunkt och det är snart klart (drömma kan man ju alltid).
Bilagor:

• Åke Silén
  • Expert Postare
  • Expert Postare
Mer
3 månader 1 vecka sedan - 3 månader 1 vecka sedan #2710 av Åke Silén
Sakta men säkert kommer nu delarna på plats. Längst föröver sitter radiomottagaren, sen står roboten (numera möjlig att skruva fast), sen batterilådan med 4 st AAA batterier à 1000 mAh. Det gröna med en röd lysdiod är mikrodatorn som skall styra det hela och på motstående sida (lilla rektangeln) finns en spänningsomvandlare som höjer upp batterispänningen till de 9V som datorn vill ha. Längst akterut sitter strömbrytare och roderservo. Nu är jag i väntemode på en spänningsomvandlare som gör om batterispänningen till 3,3V som radiomottagaren vill ha. Det är min fromma förhoppning att jag kopplat sladdarna rätt så att det börja fungera när jag sen laddar på programmet. Nu blir det paus i byggande då jag skall resa upp till Sthlm några dagar.
Bilagor:
Last edit: 3 månader 1 vecka sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga

Sidan laddades på: 0.151 sekunder

Hänt sedan sist

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 

Varmt och skönt, men oj så blåsigt! Flertalet fartyg höll till dit där de blåste iväg. Utom den där Voith-Schneider-färjan som låg helt still i stormen och hovrade.
Ungdomssektionens Julia och Hannes skötte som vanligt Provapåbåteriet helt exemplariskt, de fyra fiskebåtarna gick konstant under lånetiderna.

Muséet uppskattade till knappt 500 besökare per dag, så trevligt med så många nyfikna!

Stormöte 11 augusti

Så härligt att så många ansluter till denna traditionsenliga storkörning, andra söndagen varje augusti!
Skalabåtklubbar från Gävle i norr, Linköping åt söder, Göteborg i väster ... kommer till oss i Stockholm i öst.

Det började regna rätt punktligt vid utsatt starttid kl 10, äkta skalabåtväder alltså! Men från halvelva och resten av dagen var det riktigt fint väder. Så där en trettio modellbyggare med 50 skalamodeller, och en hel del besökande nyfikna. Det bjöds både på billingboats-tillbehörsloppis och smörgåsar, så alla sinnen blev mätta.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >