Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan - 6 år 5 månader sedan #2048 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Jag har nu lagt en hel kompassros. Faneren i kompassens delar är tror jag, valnöt och abachi. Kom som en bunt utan anvisningar. Jag har nyttjat den mörkaste och den ljusaste. En lärdom från utskärningen: alla småbitar måste skäras ut i fiberriktningen annars bryts spetsen på den utskurna fanerbiten lätt av under utskärningen eller vid hanteringen. Det som syns på bilden är baksidan och i morgon skall det inköpas epoxi. Det är nog rätt som Hasse påpekade. Trälim som jag först tänkt utgör ett sämre underlag. Det gäller ju att få det hela stabilt då det är tänkt att fördäck/akterdäck skall vara en löstagbara luckor för att komma åt gastub eller annat som kan behövas åtgärdas. Diametern på kompassrosen är 70 mm. Kanske skall jag låta detta bli akterdäck om resultatet blir bra. Större kompassros på fördäck? I mitten på kompassrosen kanske en pollare i svarvad mässing (kunde vara kul att använda svarven igen)? Småbitarna i kompassrosen sitter fast i varandra med en liten droppe CA-lim då de annars skulle ryckas loss då epoxin läggs på. I väntan på att få se ovansidan, Åke
Bilagor:
Last edit: 6 år 5 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 5 månader sedan #2042 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Ser snyggt ut åke!

Om trädelarna är olika tjocka skulle jag välja att sidan mot tejparket blir utsida. Den nu synliga sidan blir då insida. Lägg önskad inhartia, bestryk sen hela insidan med epoxylim, eller med polyester+glasfiber.

En teori. Har inte genomfört själv...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #2041 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Material till bordläggningen har anlänt men - ett feltänk och det blev för lite av vissa grejor. Nya beställningar är gjorda. Ett första litet försök till däck är lagt. Materialet är 1x1 mm svart lind, 0,6 x 4 mm lind och 0,5 x 6 mm mahogny. Ribborna är i ett första försök lagda på ett självhäftande A4. Pressar man ner ribborna går det utmärkt att skära ut tex en kompassros och pilla loss delarna. På bilden har jag lagt in motsvarande delar men utskurna i 0,5 mm plywood (rätt material har inte anlänt). Passformen är inte riktigt riktigt rätt då det visade sig att originalet som hämtats på nätet inte var exakt symmetriskt. Med högre noggrannhet och mer övning så löser det sig nog. Smådelarna i kompassrosen skall dessutom bli tvåfärgade med hjälp av oljebets. Sen är jag osäker på hur att göra. Skall detta anses som ovansida? Eller lägga en ny självhäftande A4 - pressa fast och vända allt och pilla loss den första A4:an. Stryka på lim på en 1 mm plywood och pressa fast den mot ribborna och låta torka. Därefter pilla loss andra A4:an och begrunda/beundra resultatet. Sen får vi se hur det går att slipa till rätt finish. Fukta ytan - låt torka - slipa. Borde gå att få hyfsad yta om man kan ta 0,2 mm och ytan är helt plan. Ett problem är att fanerarken inte är lika tjocka och i vissa fall olika tjocka i olika ändar. Om inte - köpa tjockare material och börja om från början.
Ett annat problem är om kompassrosen skall vara större. Täcka 50% av fördäck? Lite svårt att få rätt uppfattning utan modell eller ritning. Olle H. den godhjärtade har lovat mig en kopia på ritningen till nästa möte. Sen kan man ju ta sig en funderare på om kompassrosen skall ha en svart ("sorgkant") list runt om sig. I fullskala är detta inte ovanligt.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #2035 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
En viss ljusning vid horisonten/julen. Nu har han startat tillverkningen av ångpannan. Skrovet till Steam Cutter Solent kanske blir möjligt att köpa framåt enligt mail idag. Funderar på att öva mig i att göra intarsia. Kanske kan det bli en kompassros på fördäck under väntans tider. Material är i antågande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #2033 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Mörker och elände! Företaget som säljer Steam Cutter Solent skrovet kan inte leverera. De/skrovrättigheterna är under försäljning. Jag har ännu inte fått något svar på vem man skall vända sig till. Har börjat titta på ritningar till något motsvarande. Hade hoppats på att slippa göra ett skrov då det innebär många sågningar och slipningar vilket leder till olycklig hustru. Jag får vänta ett tag och hoppas att det nya företaget är intresserat av nya kunder.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 5 månader sedan #2032 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Det går utmärkt att köra många XBee´s utan att de stör varandra. I sin enklaste utformning (Serie 1) kommer XBee med förinställd identitet (typ 1234). Då kommunicerar alla XBee´s med samma identitet inom räckvidden (ca 100 m) dvs de stör varandra. Skaffar man en explorer USB modul (som kopplas till en dator) och laddar ner ett program X-CTU kan man lätt ändra identiteten till något annat. Kontakt uppstår endast mellan de moduler som har samma identitet. Kolla nedanstående länkar för mer info, Åke

learn.sparkfun.com/tutorials/xbee-shield-hookup-guide
spin.atomicobject.com/2016/07/18/xbee-tutorial/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.279 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg