Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2211 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har vi nakenfisar fått uppleva mycket. I systugan har svordomar hörts, ritningen gjorts om, nya kläder tagits fram och kastats. Efter ett antal nålstick i pekfingret (dock utan blod) har det nu blivit klädsel till en av besättningsmedlemmarna. Efter detta fick vi uppleva hur systugan omvandlades till perukmakeri. Två små söta inhandlade dockor fick offra sitt hår (av nylon) för oss. Inte helt lätt att få till något snyggt på ett så litet huvud. Först kläddes huvudet i i tunn plast. Därefter lades ett laget vitlim på plasten som fick torka. Sen limmades små packet av hårstrån på bit för bit. När tillräckligt med hårstrån var fastlimmade och på plats togs allt bort och plasten avlägsnades. Kvarvarande kalott med hår limmandes på huvudet. För att inte det dåliga hantverket skulle framgå så tydligt kröntes det hela med en mössa av toppen på en bomullsvante. Nu skall det samlas energi för att sätta fart och göra en jacka till min kvinnliga partner. Goda nyheter har idag inkommit från England - skrovet är i antågande. Han skall bara producera en PayPal faktura och sen skall det sändas!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 3 månader sedan #2183 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Schyssta skalabrallor Herr Animatören :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 3 månader sedan - 6 år 3 månader sedan #2176 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Varvet har nu öppnat upp en manufaktur för svenska båtkläder. Inga Kinakläder passar! Verksamhetens start innebar resa till en tygtillbehörsaffär där ritning på kläder för dockor införskaffades. Fabrikatet Burda borgar för kvalitet säger hustru som är mer insatt i området. Ritningen med bifogad anvisning var bra. En gammal båtskeppare kunde följa instruktionerna utan problem. Problemen uppstod när det visade sig att ritningarna var gjorda för 30 cm dockor. Ritningarna skannades då in och förminskades 1,5 gånger. De visade sig att resultatet ändå blev för bylsigt för dessa smala dockor. Byxvidden fick minskas med 10 mm och några andra sömmar fick sig motsv justeringar. Den kommersiella starten för verksamheten får vänta då produktionshastigheten inte var speciellt hög. Det blev dock två par byxor som fick godkänt i kvalitetskontrollen. Imorgon väntar en större utmaning - jackorna.
Bilagor:
Last edit: 6 år 3 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 3 månader sedan #2175 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Mitt tålamod sätts hela tiden på prov. Det är långt emellan svaren från skrovleverantören och när svaret väl dyker upp blir man inte mycket klokare. Kanske skulle jag ha gjort som Kjell och satsat på en 3D-printer och helt enkelt (?) skriva ut skrovet. Det kliar i fingrarna! Under väntan har jag satsat på besättningen. Mönster och tyg är nu inhandlat så nu är det väl bara att till kvällarna räkna nålstick i fingertopparna under tiden jag avnjuter resultatet. När de har fått kläder skall jag testa att med hjälp av bilder ( i 360 grader) av dockan, med ett programs hjälp, få fram ett underlag/en fil som jag kan mata in i en 3D-printer.
Till dess kan ni avnjuta (?) mitt första försök att göra film med hjälp av bilder, film och animeringar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 3 månader sedan #2104 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Så här i väntans och funderingarnas tider - köpa färdigt/bygga skrov kom jag att tänka på att det kanske vore lämpligt att prova hur man gör och testa så alla prylar är på plats innan jag försöker förgylla på Sjöhistoriska. Jag har köpt en gör det själv sats från England på www.gaterosplating.co.uk . Det finns flera kit med lite olika principer - kemisk resp eletrisk plätering. Det här kitet är för elektroplätering. Det kommer med anvisningar hur man skall göra. Principen är den att man börjar med att tvätta föremålet för att få bort allt fett (typ målartvätt/diskmedel) därefter gör man en syrabehandling. Därefter kopplar man minuspolen från en variabel strömkälla (medföljer) och pluspolen till en en speciell svamppensel. Svamppenseln doppas sen i tex guldlösningen. I lösningen finns positivt laddade guldpartiklar som när svampen styrks mot föremålet, vandrar över till föremålet som är negativt laddat. Föremålet täcks med guld till en tjocklek på några tusendels millimeter. Håller man på längre blir lagret tjockare. På exemplet nedan kan man se spår efter stålullen som jag var tvungen att ta till då det blev lite väl tjockt i kanterna. Finns säkert bättre putsmedel men det var som fanns till hands för stunden. Får utreda detta senare. Guld har svårt att fastna på koppar så man behöver göra en första plätering med en annan metall. Eftersom kitet innehöll krom så provade jag att först plätera med krom inan jag la på ett laget guld. Ångvisslans rör är i mässing så det hade gått att gå på med guld direkt. Inte så lätt att med bilder på ett litet föremål illustrera skillnaderna men de finns där.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 3 månader sedan #2101 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Ångdriven modell på "G"
Stor tumme upp!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.304 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg