Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2231 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Bilden är nog lite missvisande. Mittlinjen är verkligen mittlinje. I den tvärgående utskärningslinjen är det 117 mm från mittlinjen till resp kant. En linje från förens mitt till akterns mitt skär den tvärgående linjen vinkelrätt. Ungefär vid mitten på trekanten är det 20 mm på bildens vänstersida och 26 mm på bildens högersida mellan bläcklinjen och ytterkanten. Från början är trekanten gjord med en mall på hela utskärningen. Den såg för blotta ögat inte rätt ut. Därför klippte jag isär den längs mittlinjen och det visade sig att de båda halvorna var olika. Trekanten som syns på bilden är gjord med en mall på den på bilden vänstra halvan som lagts spegelvänd på den på bilden högra halvan. Trekanten är därför symmetrisk. Jag har nu sågat ut trekanten och skall använda den för att öva på att göra intarsian på ett nytt sätt. Ribborna limmas delvis direkt på underlaget. Dock inte där intarsian skall skäras ut. När utskärningarna är gjorda och småbitarna är färdiga skall bitarna limmas på plats med CA-lim. På måndag skall 1x1 mm lind inhandlas och spritbetsas. Dessa skall först slipas så de håller samma mått (eller något mindre) än 10 mm bitarna av linden. Sen torka ordentligt. Sen får vi se hur det blir. Kanske blir det framgång och epoxibehandling eller så blir det sophinken för däcket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2230 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångdriven modell på "G"
Innan du sågar så skulle jag kontrollera att det som ser ut som mittlinjen på däck verkligen är i mitten både i akter och för. Det kanske är en synvilla eller beror på fotot men det ser ut som bakkanten där du tänker lägga däck inte är vinkelrät mot mittlinjen vilket den borde blivit om du gjort som du berättar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2229 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Man måste vara observant! När jag ritade för ursågning av hål i fördäck så visade det sig att denna form måste vara gjord av en första rangens klant. Kurvaturen i fören är inte symmetrisk. Tanken är att det skall vara en 20 mm mahogny kant på däck (dvs utanför den ritade linjen) och innanför skall det bli "nätat däck" med intarsia. En och samma mall är lagd på däcket längs midskeppslinjen, rättvänd och spegelvänd. Är det inte symmetri kommer det gå åt olika mängd ribbor vilket ögat kommer att se direkt. Skillnaden är ca 6 mm. Däcket har tyvärr en nervikt kant på runt 15 mm. Vid kontrollmätning på skrovet visar det sig att där har man lyckats bättre. Där är det endast ett par mm som skiljer mellan de olika halvorna längs midskeppslinjen. Detta kan troligtvis korrigeras. Jag får helt enkelt börja med att såga bort falsen på däcket och justera storleken så att symmetri uppstår. En kantlist som går ner på skrovet i mahogny kan nog dölja den slarviga tillverkningen. Vi får se. Annars blir det sophinken!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2228 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Jag har nu rensat en bild på dockan från bakgrund mm och läst in i Strata Foto 3D. En markant förbättring - nu kunde programmet se dockan klart. Det är viktigt att det är klara kontraster mellan modellen och bakgrunden. I mitt fall var dockans kläder bitvis svåra att skilja från bakgrunden. En justering gjorde att detta löstes men att byxorna försvann osv. Green-screen teknik löser nog detta och jag skall ta tag i detta vid detta senare. Skrovet har nu anlänt från England. Skrovet och däcket behöver bitvis spacklas och slipas för att kunna lämna varvet i toppskick. Nu gäller att gå till goda vänner som har badkar och hitta lämplig placering av maskin och panna. Däckets layout behöver ändras - hur det får bli första uppgiften. Det är ju praktiskt med ett löstagbart däck som när det är färdigt kan läggas åt sidan så att det inte skadas. Blir inte resultatet inte till belåtenhet är det bara slänga och bygga ett nytt däck. Varvet är nu åter i full verksamhet!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2224 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter många övervunna svårigheter inom sykonsten och inhopp som perukmakare har nu även den andra dockan fått kläder. Efter att ha sett Pers små roterande och linjära motorer på Sjöhistoriska har jag beställt egna. Kanske kan jag knåpa ihop en mekanism så att dockorna får rörliga armar - kanske vinka till åskådarna med hjälp av en mikrodator under gång. Mycket beror på hur starka krafter dessa småmotorer kan utveckla och hur mycket friktion det blir i mekanismen och hur tunga/lätta armdelarna blir. Solent Cutter skrovet kommer i morgon så nu blir att ta tag i installation av ångpanna och motor och lite elektronik så att det kan bli provkörning. En framgång här sätter fart på huvud och händer - räcker det med en tvåcylindrig eller skall det vara en fyrcylindrig motor? Kanske måste motorerna modifieras. Vi får se. Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att prova Strata Foto 3D. Det är ett program som från bilder kan göra en i 3D utskriver kopia. Modellen ställs upp på en rund skiva med olika referenspunkter på som programmet räknar från. Under vissa omständigheter fungerar det säkert. Jag fick inte till det. Problemet är att det måste vara stor kontrast mellan modellen och omgivningen. Kommer vid tillfälle att prova med green-sceenteknik för att kunna rensa bakgrunden. Nu får det bli fokus på att knåpa ihop en ångbåt.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 2 månader sedan #2214 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Haha alltid lika underhållande kåserier

Och snyggt ryggenblem. Det gänget ska man akta sig för, de är ena riktiga huliganer!!
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.275 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg