Ångdriven modell på "G"

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2263 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nya idéer dyker upp och den lilla sittgruppen akterut har fått sin grundstomme för att få en bättre uppfattning av som kan tänkas klämmas in tillsammans med servona (ångvissla och fram/back/pådrag). Mahogny (0,5 mm) på 1 mm´s plywood på sittplatsernas underdel och mahogny och rosenträ på durken. Målat ett första lager md Eskaders grundfiller som skydd mot kladdiga fingrar och annat. Denna grundfiller ger en sidenmatt yta efter 2-3 lager men fillern har en vad jag tycker stor nackdel. Penseltvätt i aceton! Dunstar bort alltför fort. Den stora utmaningen närmar sig. Innan långhållsborren skall försöka komma ut på rätt plats måste ångmaskinen modifieras. Som övningsobjekt har jag den 2 cylindriska maskinen. Det har glatt mig under dagen att jag övat upp en anständig precision i mitt metallarbete. Samtliga borrhåll hamnade på rättplats. Avståndet mellan axlarna blev precis rätt så remmen är lagom sträckt. Om jag skall byta kuggrem har jag byggt in en justermöjlighet i konstruktionen. Nuvarande kuggremshjul och kuggrem är det minsta Fingertech robotics säljer - 15 tänder på på hjulen och 40 tänder på remmen (=120 mm). Nu är det tid för näringsintag och om inte barn eller barnbarn pockar på uppmärksamhet imorgon så är batteriet till borrmaskinen laddat.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2262 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Efter att ha fått någorlunda rätsida på att inredningen ligger i våg med vattenytan har det nu blivit tid att försöka få in batterier och elektronik. Bortsett från laddning och strömbrytare som sitter i fören har jag placerat elektroniken längst akterut. På bilden syns två omonterade servon liggande på skrovet som skall utgöra fart/fram/back resp ångvissla. I batterilådan finns tillgång till totalt 9,6 V 4A. På avsatsen längst upp finns roderservot som är länkat till rodret på undersidan. I mitten sitter processorn hopkopplad med en sk sköld som utgör fäste för radio sändare/mottagare. Längst ner i bilden syns ett litet experimentkort med en krets som ger 5V till servona och kopplingsplintar för servona. Här finns även uttag för 5V som bla går till reläer som är monterade på undersidan av utrymmesskäl. Reläerna kommer att användas för ångvisslan, belysning/lanternor och musikanläggningen. Att det ser lite rörigt ut nu beror på att allt skall nu monteras av och trädetaljerna skall få sig en omgång lack så att inte fukt/vatten löser upp plywood och spräcker limning. Bland utmaningarna närmar sig nu en långhållsborrning på 30 cm för att få propelleraxeln på plats. Kuggrem och kuggremshjul har anlänt från Kanada som skall ingå i "kraftöverföringen" (? 2 cylindrig eller 4 cylindrig ?). Det finns alltså hopp om få modellen i sjön och provkörning när isen gått upp och solen börjar värma. Efter att nu ha pillat med elektronik så väntar nu mycket snickeriarbete. Kanske med avbrott för prova om jag kan göra dockorna rörliga (i alla fall delvis). Nödvändiga (?) komponenter har beställts från Kina och det första paketet anlände idag i brevlådan. Öppnade med spänning men det visade sig bara innehålla 100 st mycket små svarteloxerade försänkta skruvar M 1,6 inget mer. Även dessa var beställda och skall ingå i motoriken av dockorna.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2258 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångdriven modell på "G"
Ett tips till andra om hur man får bort ej härdad epoxi. T-röd fungerar utmärkt att ta bort epoxi. Bättre är aceton som dunstar alldeles för fort. Dessutom är den mindre obehaglig att hålla på med och löser inte upp eventuella plastbitar som kommit ivägen. Jag har använt t-sprit för att göra rent runt limningar i skala 1:1 och även för att göra rent verktyg (och spilld epoxi).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2257 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Den tvåcylindriga maskinen har fått en utfräsning som gör att kuggremmen får plats och går ner en lång och lämnar kraft (tillräcklig ?) till propelleraxeln. Det har även blivit en liten låda i mässing som skall hantera kondens och oljerester innan återstående ånga åker ut i skorstenen. Ångvisslan har fått ett länkagesystem som gör att ett servo kan sitta i aktern och styra visslan. Mycken tid och pyssel går år att centrera och hitta någorlunda vågräta förhållanden för att kunna bygga upp durk och klä in skrovsidor. Skrovhalvorna är inte lika stora och har inte samma kurvatur. Ångpannan och motorn kan justeras i långskepsled en 7-8 cm och några centrimeter i tvärsled. Justeringarna får avgöras under ett sjöprov.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2256 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu anser jag att fördäcksöuckan nästan uppnått den finish jag förväntade mig. Jag nöjde mig med två lager epoxi i botten. Första lagret är för att mätta träet det andra för att bygga upp slipbarheten. Efter två lager slipades luckan med 280 papper till jämnhet. Redan här visade det sig att intarsian och ett par ställen på "nåtribborna" inte var i plan. Fram med finaste penseln och spritbetsen på frilagda ytor. Det gick faktiskt riktigt bra. Tackade min framsynthet att jag sparade skvättar av betsen i små flaskor. Sen kommer man till det knepiga. Nu skall ett lager 25 g glasfiberväv på. Saxen jag hade tillgänglig (används stundtals till att klippa sandpapper) visade sig vara en katastrof. Det får inte vara någon glasfiber utanför kanten !!!! Med tillgänglig sax blev det så. Situationen blev lite stressad då jag lyckades med konststycket att tippa ut burken med epoxi över närliggande småprylar och några verktyg. Aceton hjälpte att göra rent de mest kritiska. Resten har fått gå till återvinningen. På glasfibern lägger man sen ytterligare ett lager epoxi (det fanns tillräckligt kvar i burken). I mitt fall var det bara efter bästa förmåga stöpta ner glasfibern i epoxin. Jag höll på till epoxin övergick i geléform. Dagen efter var det bara att konstatera att glasfibern bockat upp sig en bit in från kanterna. Fram med sandpapper igen, göra rent och på med ett nytt lager epoxi. Jag var riktigt nöjd med detta lager - endast ett fåtal mycket små luftbubblor som inte ge sig - i övrigt som en spegel sett ur alla vinklar. Döm av min förvåning när jag nästa morgon inspekterade mitt alster med argusögon. Ett antal pyttesmå gropar hade uppstått och två större gropar (diam 5 mm) som inte lät sig slipas bort. Kan det vara resultatet av fingeravtryck? Jag hoppade acetontvätten - dumt nog. I vilket fall som helst - efter 280, 400 och 600 följt av Autosol kan resultatet bli mycket bra. Inte lätt att åskådliggöra i ett enkelt fotografi.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 2 månader sedan #2249 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Så bra att spraylådan bemöttes med nyfikenhet och inte vatusan :woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.309 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg