Ångdriven modell på "G"

Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #2278 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ångdriven modell på "G"
Fortsatt underhållning!
Åke, en självklar inredningsdetalj måste ju vara att nån sitter vid ett bord och bygger en ångslup! Och att det i modellen av en ångslup byggs .... en ångslup :blink:

Ang 1: Eskader grundfiller.
Vad är speciellt bra med den jämfört med annan primer?

Ang 2: film.
Det finns en fantastisk instruktion för video under "dina egna båtbilder och filmer".
Last edit: 6 år 1 månad sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2277 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu pågår lackning med Eskaders Grundfiller av insidan av träet i det blivande "doghouset" och klädseln för skrovets insidor. Avvaktar med durken tills efter sjöprovet då flytläget kanske måste justeras. Denna grundfiller luktar mycket starkt och hustrun klagar å sina och vovvens vägnar. Kan bara hålla med. Öppet fönster och stängd dörr ger lite friskare luft. Klart imorgon - då skall väggarna i "doghouset" få sig en första omgång av epoxi. Salongen är provsutten av blivande besättning. Soffan är gjord av 1 mm´s plywood, ribbor av 1 mm mahogny och 1 mm´s lind och utgör stöd för "doghouset" som kommer att bli löstagbart för att komma åt och serva under och bakom. Sen har inte beslut tagits om det skall vara fönsterglugg i dörren eller om det skall vara en välvd ovansida på fönstren
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2270 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Något svårförståeligt är det med filmknappen. Trycker man på den kommer en ruta upp som säger att man skall mata in URL. Matar jag in länken och använder länken till YouTube händer ingen ting. Tar jag bort "hakparentes video hakparentes" och använder samma länk hämtar programmet utan problem videosnutten. Inga problem bara man vet hur att göra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #2269 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har även de andra servona (roder och ångvissla) med länkage fått sin justeringar. Nu räcker det med att ändra utslagsvinkelns storlek i mikrodatorprogrammet om ytterligare justeringar behövs. Filmen heter Min film 6.mp4. Nu har jag förstått att man måste lägga upp videon på webben först. Programmet förstår inte att hämta upp från hårddisken.
[/video]
Last edit: 6 år 1 månad sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #2266 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Nu har det första servot anslutits och mekaniken och programmet har anpassats så att ett fullt utslag åt båda hållen samt mittläge har erhållits. Justeringsmöjligheterna med mikroprocessorn är mycket stora. Med hjälp av dator, mikroprocessorn och mikroprocessorprogrammet har jag full kontroll på hur att styra servots utslag och vad en knapptryckning på mobilen ger som resultat. Sen får vi se om ytterligare justeringar behövs för att kunna finjustera utslagets storlek så att jag kan hitta sakta ökning/minskning.
[/video]
Last edit: 6 år 1 månad sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
6 år 1 månad sedan #2265 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångdriven modell på "G"
Med lite fördröjning har nu skrovet fått sin propelleraxel. Att få den på plats var enklare än jag trodde. Visserligen sprack skäddan i kanten men inte mer än vad PP lätt kan fixa. Längden och vinkeln till maskinen blev bra. Stöttor till sidstyckena har även kommit på plats. Lite besvärligt att få dessa på plats. Först provade jag med sättlimmet "FIXIT" men det tar kanske en timme att få lite stabilitet och ett dygn innan innan det härdat ut. Lösningen blev att sätta fast dem lite/lite med CA-lim. När alla pinnarna på en skrovsida hängde kvar i sina vinkelräta lägen (mot durken) blev det 5-min epoxi som ordnade stabiliteten. Den noggrant hopknåpade batteriboxen som synts på tidigare bilder var ett fullständigt feltänk! Den var placerad där propelleraxeln behövde utrymme. Nu har batterierna fått nya platser ovanpå propelleraxeln alldeles under durken vilket är bra med tanke på att det kanske blir lite slagvatten som skvalpar runt i kölsvinet. Nu skall alla sladdar och kontakter kopplas ihop med resp. enhet och servolägena justeras in så att rätt utslag erhålls - i rätt riktning. Efter att kommit så här långt börjar så sakta vissa idéer om inredningsdetaljer dyka upp i mitt sinne. Skall tex sidstyckena, som skall kläs med mahognyfaner även få en ljust (lind) avbrott på 10 ställen längs skrovsidan motsvarande ett spant? Av bilder på nätet får jag ingen enhetlig bild hur andra byggare snittsar till sin inredning. Vin. ost, hund, blommor mm ja - men det gäller ju att helhetsintrycket även ser tilltalande ut för ögat.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.297 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg