Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 11 månader sedan #2946 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Tyvärr gives inget "köpe" alternativ. Fanns det skulle jag nog satsat på det. Ibland känns det så! OK - det finns proffsprogrammerare men jag har skrivit till olika fora och bett om hjälp att hitta lösningar på olika saker. Ibland har jag fått hjälp, ibland blir svaret bara blaha, blaha. Det är trots allt bara små billiga 8 bitars mikrodatorer med måttfull hastighet. Det är lätt att begära det omöjliga av dessa små processorer. Jag har haft tankar om att byta till kraftfullare processorer. Det skulle vara en häftig utmaning - men det är än så länge bara en tanke. Nu har jag dock fungerande kontroll på navigatorn (modellens position, fart, riktning, mm), avståndssensorerna (framåt + 45 grader SB resp BB), LED matriserna. Modellens färd över vattnet kan loggas på ett minne. Det som behöver filas på är avläsning av minnet och överföra det till styrinfo för att kunna repetera tidigare resor. Sen behöver jag gå igenom färd mot givet mål (OK) men vid bytet till nästa mål blir det ibland fel (misstänker att jag gjort ett tankefel vid bytet av kvadrant). Matematiken håller gymnasienivå (tan arctan mm) men det är lätt att göra tanke fel. När modellen inte går åt det håll man vill är det bara att slå över strömbrytaren och gå över till manuell styrning och gå hem och fundera - varför. Modellen kommer att innehålla en telefon för inspelning av omgivningen. Den innehåller dessutom en utmärkt navigator men att komma åt den för fjärrstyrt eget bruk är en utmaning i sig

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 11 månader sedan #2945 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Fascinerande att du ger dig så in i h-e f-n på att fixa programmeringen!!
Själv hade jag gett upp å köpt nån färdig funktion...:dry:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 11 månader sedan #2944 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Bygget rullar på oberoende av om nordliga iskalla vindar sveper runt knutarna eller om det är som idag en riktigt fin och varm (relativt) vårdag. Att få datorer och program att samverka har sina sidor. Nu har modellen fått tre små slavdatorer och en huvuddator som samlar in data från de små datorerna och skickar ut kommandon till dessa. Det är klart att det borde kunna gå att packa in allt i huvuddatorn (denna kommunicerar hela tiden över radio med en dator i den landbaserade enheten). Detta måste måste fungera oklanderligt då det är mycket information som byts mellan datorerna. Det går säkert att packa in allt i huvuddatorn om jag vore mer insatt i processorns innersta detaljer och vore en bättre programmerare. Vissa rutiner använder samma interna funktioner i datorn och då krockar rutinerna och inget fungerar. För att lösa detta behövs en högre kunskapsnivå än vad jag besitter. Som ett exempel så vill inte avståndssensorerna på ett enkelt sätt samverka i samma processor som LED matriserna (dessa visar i aktern om modellen drivs med solenergi eller går på batteridrift mm). Nu har jag försök lösa detta under några dagar - lösningen blev den tredje lilla datorn. Nu blir det lite paus i arbetet då vi skall göra en resa upp till STHLM och sälja huset. Varvets Stockholmsfilial skall flytta till en lägenhet i Solhem, Spånga. I Sthlm kvarglömda delar får även en möjlighet att åka med till Öland.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 11 månader sedan #2943 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu börjar däcket bli klart och elektroniken är inkopplad. En i framtiden självgående båt behöver robotar till besättning. Mycket kan ju fjärrstyras men en lokal syssla som måste utföras då och då är ju att skrubba däck/solpanelen(?). För att de skall fungera måste de ju har ström vilket de tankar i flaggstängerna. Här kan även uppdatering av programvaran ske vid behov. Dessa besättningsmän är ju i dessa tider idealiska. De blir inte sjuka eller smittade av Coronavirus. Dessutom gör de precis som de har programmerats. Eftersom de inte har några känslor så blir ingen ledsen när de inte fungerar. Tillverkningen av dessa robotar sker med beaktande av strikta miljökrav så när en slutar att fungera är de övriga programmerade att putta skräpet överbord och en ny kommer upp ur båtens innandömen. De är starka och uthålliga och ramlar inte överbord varför båten kan produceras utan skyddsräcken. Ej heller använder de säkerhetslinor då dessa alltid trasslar in sig i kring benen och orsakar fall vilket kan resultera i allvarliga skador på konstruktionen med följd att de inte fungerar som tänkt. Detta är olyckligt då det endast finns ett begränsat antal ersättningsrobotar ombord. Fyra stycken rörliga videokameror bevakar den yttre miljön och kan vid behov även fjärrstyrt riktas mot annalkande faror (upptäckta med satellit) som fientliga stelth skepp (utan transponder) som inte syns på radarn och ännu inte upptäckts av avståndssensorerna. Den här modellen av ett tänkt framtida färja/lastfartyg ger en mycket mindre miljöpåverkan en alternativen till land/till havs/i luften. Föregångaren "Turanor planetsolar" gick jorden runt på bara kraft från solen och har fått efterföljande men ännu vågar ingen satsa på helt autonoma skepp utan mänsklig närvaro - det kommer nog.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 11 månader sedan #2939 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Nu är varvet på plats på Öland. Tyvärr gick flytten hit lite väl fort så att väsentliga delar till kanadensaren blev kvar i Sthlm. Får hämtas ner vid nästa resa upp till Sthlm. Detta gör nu inte så mycket då Solaris (den solcellsdrivna katamaranen) behöver även den sin tid innan den kan sjösättas. Detta kommer inte att ske i närtid då här blåser mycket och då gärna isiga vindar från norr så här års. Det har nu i alla fall blivit färg på överbyggnaderna och lite annat smått och gott. Med 3D skrivaren kan mycket skrivas ut (vilket framgår av bilden) och jag har nu börjat få kläm på det där att rita i 3D. Olika versioner av pontoner (eller delar till) kommer fram då och då men just nu är fokus på att kunna sjösätta och prova funktionerna (på de gamla pontonerna). Lite förvånansvärt för mig är att jag i dagsläget lyckats förbruka mer än 150 m filament. Många leksaker för barnbarnen har skrivits ut. De vilar nu på hyllan då det i år inte blir några besök till påsken. De får nöja sig med en lite film om påskharen och robotar i stället.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
4 år 4 månader sedan #2851 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Som sista bygge innan varvet på Öland stänger för säsongen blev det en liten byggnad på fördäck för att dölja/skydda kameran. Materialbrist gjorde att fördäck är bara 1 mm plywood och därmed inte helt plant under inmätningen av överbyggnaden. Efter lite spackel blir det förhoppningsvis bra.

Inspirerad av bla Kjell brottas jag stundtals med min utbildning på Fusion 360 (CAD/CAM program). Hoppas att jag kan få inspiration för ett mer samlat grepp i vinter. Tänkte mig att kunna göra ett par nya pontoner till Solaris. Inga komplicerade former men långt ifrån färdigt att mata en 3D-skrivare med.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.388 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg